Styv mamma
30.09.2022
Mina föredrar är skild och jag har en stagyv mamma som jag fick för sex år sedan. Hon pratar inte med mig de börjar kenas svårt vad ska jag göra? Smile

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2022
Hej,
Jag förstår att det känns konstigt att "dela familj" med någon som man upplever att inte talar med en. Kanske det kan bero på någonting så enkelt som att hon inte riktigt vet vad hon skall säga?  Man tänker kanske inte så mycket på det men vuxna kan också vara oroliga över vad barn/tonåringar har för åsikter om dem, och kanske i all synnerhet i den ålder där du är just nu då du själv förändras från att ha varit ett barn till att bli tonåring.
Har det alltid varit svårt för er två att tala eller är det någonting som har förändrats? Finns det någonting du själv kan göra för att inleda ett samtal med henne? Kanske fråga henne om någonting som du vet att hon vet mycket om.
Det är kanske också någonting du kan ta upp med din förälder, att du önskar att du och din styvmamma hade en mer avslappnad kontakt. Kanske det finns någonting ni kan hitta på tillsammans som skulle göra att vi blev bekvämare i varandras sällskap. Till största delen är det nog din styvmamma som borde ta initiativ till er kommunikation - eftersom det är HON som är vuxen, men vuxna kan också vara osäkra och blyga och då skulle det säkert vara till hjälp om du kunde försöka möta henne halvvägs och visa att du VILL tala mer med henne.
Lycka till!
Kram,
Tessi