Svampinfektion
20.02.2020
Hej! Jag har några frågor. Den senaste tiden har det varit torrt på vissa ställen i mitt underliv när jag och min pojkvän ska ha sex. Det har liksom ”stramat” på slemhinnorna och gjort lite ont på samma gång. Senast vi hade sex var för ungefär en halv vecka sedan och dagen efter började det klia i underlivet och fick vita gryniga flytningar. Symptomerna för svampinfektion passade in på mina egna besvär, men har aldrig haft svamp förut så var inte helt säker. Jag köpte Canestensalva från apoteket och det hjälpte lite. Av en slump skulle jag till gynekologen några dagar senare så tog upp mitt svampproblem med gynekologen. När undersökningen gjordes konstaterade han att jag nog har svamp. Han gjorde dock ingen bakterieodling. Han skrev ut två Diflucan tabletter som jag ska ta med några dagars mellanrum. Han sa även att jag har irriterade slemhinnor och ska därför inte ha sex på 1-2 veckors tid.
Nu undrar jag ifall mina irriterade slemhinnor beror på svampinfektionen eller ”skavsår” efter samlaget. Alltså har jag fått svamp pga att det har skavat under sex och svampen börjat växa i de små såren? Eller har jag fått irriterade slemhinnor pga svampen?
När svampen är botad, är mina slemhinnor fortfarande irriterade? För isåfall kan ju svampen komma tillbaka snabbt igen. Kommer mina slemhinnor att återgå till det normala efter behandlingen och uppehållet från sex? Vad ska jag göra för att mina slemhinnor inte ska vara irriterade och för att förhindra svampinfektion? Kan jag använda Canestensalvan fast gynekologen skrev ut tabletter, och hur länge kan jag isåfall använda salvan? Ska man använda den några dagar extra fastän infektionen är över? Är väldigt rädd att svampinfektionen kommer att komma tillbaka :( och i värsta fall övergå till kronisk svamp. abcde

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2020
Hej,
Så bra att du råkade ha en tid till gynekologen. Ofta går nog svampinfektionen att se med blotta ögat, så jag tror nog att gynekologens diagnos stämmer även om det inte togs någon odling.
Du skriver att du har märkt att dina slemhinnor har varit torra ett tag redan innan svampinfektionen, så min gissning är att det är det som gjorde att du var mer känslig och att dina slemhinnor var skörare. Om man sedan har sex (speciellt om killen kommer i en) så leder det lättare till en svampinfektion. Dels på grund av friktionen och dels på grund av att spermans pH-värde är helt annorlunda än slidans.
Du kan nog fortsätta använda Canesten även om du fick Diflucan. Och du använder det så länge du tycker att det behövs. Det du kan göra efter det är att för det första fortsätta sova utan trosor så att underlivet kan andas, inte tvätta dig för ofta och använda glidmedel då ni har sex för att skydda dina slemhinnor. Om ni inte använder kondom så kan ni använda t.ex. Liberos babyolja (säljs i vanliga butiker, där blöjorna och baby-sakerna finns). Eftersom det är en olja så kan den hjälpa till att hålla slemhinnorna mjukare. Du kan också köpa en salva som heter Vagisan som du kan smörja med, eller ta mjölksyretabletter via munnen för att hålla bakteriefloran god i hela kroppen.
Svampinfektioner är definitivt inte kul, men de går att bota. Även om det inte är en könssjukdom så kan de ibland smitta till killen, som oftast inte får lika besvärliga symtom - men i värsta fall kan smitta en tillbaka. Så därför är det bra om ni undviker sex nu då dina slemhinnor är irriterade, och OM han skulle få symtom (torrhet eller irritation på ollonet/förhuden) så kan han använda Canesten.
Om det var någonting som lämnade oklart så är det bara att skriva in på nytt så svarar jag.
Kram
Tessi