Tjejers underliv
14.03.2020
Hej! Jag funderar om det är vanligt att tjejers inre blygdläppar övertäcker de yttre blygdläpparna? O i sådana fall, hur vanligt är det? O är det vanligt att ens hela inre blygdläppar är ute vid ens underliv eller är det endast en del av de yttre blygdläpparna?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2020
Hej.
Jag skulle påstå att det är vanligare att de inre blygdläpparna syns mer framträdande än de yttre blygdläpparna på tjejer efter puberteten. Med andra ord är det så på den största delen av tjejerna i vuxen ålder. Visst finns det undantag - och man är inte "onormal" trots att man har små inre blygdläppar, men det är egentligen ovanligare.
I porrfilmer är det vanligt att kvinnliga skådespelare har opererat sina underliv för att det finns nån sorts föreställning om att det skulle vara "snyggare" om underlivet såg ut som på småflickor. Och jag kan tycka att det är väldigt synd att så många oroar sig över utseendet där nere istället för att börja med att känna.
Om du är osäker på hur "riktiga" underliv ser ut så är det ju inte i porrfilmer man hittar dem, utan då skall du bildgoogla på "the great wall of Vagina". Det är ett konstverk bestående av 400 gipsavgjutningar av det kvinnliga könet. Då kan du se att alla är lite olika - men att alla ser helt normala ut eftersom det inte finns någon regel som dikterar det.
Sluta nojja över utseendet på ditt underliv. Det ser ut exakt som det ska. OM det skulle vara så att du upplever problem p.g.a. storleken på dina inre blygdläppar så kan man konsultera en läkare, men om man inte har det så skall man sätta sin energi på att njuta av sin kropp istället för att finna fel på den.
Många kramar
Tessi