William syndrom
21.12.2020
som uppgift... kunde Ni hjälpa mig å förstå mer om detta situation
Kim är glad och sällskaplig. Hon pratar med alla hon möter och vill gärna berätta saker hon sett eller upplevt. Hon är 12 år och har diagnosen Williams syndrom. Ibland skrattar folk åt henne utan att hon förstår. Hur kan du stödja Kim? Liam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2020
Hej,
Precis som du skriver så är det vanligt att personer med diagnosen Williams syndrom är sällskapliga, nyfikna och pratsamma. Vilken typ av stöd en person med Williams syndrom behöver beror väldigt långt på vilka begränsningar symtomen innebär för personen och hens familj. Det stöd en person med den diagnosen behöver från sin omgivning är bland annat trygghet, eftersom det är vanligt att personerna med ökande ålder utvecklar olika rädslor och fobier som kan leda till depression. Oftast har personer med Williams syndrom tät kontakt med sjukvården och går på olika uppföljningar för att kolla upp de fysiska problem som syndromet innebär.
Jag är osäker på om du menar att detta är en skoluppgift som du behöver hjälp med? Vi har som princip att inte skriva svar på skoluppgifter eftersom själva uppgiften är att eleven själv skall ta reda på informationen, så då råder jag dig att helt enkelt googla på Williams syndrom så hittar du svar på din uppgift.
Kram
Tessi