Är det farligt?
11.05.2021
Hej! Jag har börjat få en förhårdnad/upphöjning innanför förhuden nedanför ollonet, de bland kan den verka lite när jag har stånd, är detta något jag borde va orolig över?
XXX

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2021
Hej,
Det är inte helt lätt att veta vad förhårdnaden är på basen av det du berättar. Beroende på var exakt förhårdnaden sitter så kan det vara frågan om t.ex. ärrvävnad. Detta ifall förhårdnaden sitter i förhuden precis vid frenulum (ollonsträngen) och denna t.ex. har spruckit vid upprepade tillfällen. Men förhårdnaden kan också vara en inflammerad talgkörtel eller en "vanlig" finne". Beroende på hur ont du har i den så måste du själv avgöra om du åker och visar upp den för en läkare.
Hur som helst så tror jag inte att det är någonting farligt. De flesta små knölar brukar vara ofarliga och försvinner av sig själv med tiden.
Jag skulle ge dig rådet att hålla området rent och följa med under några veckors tid. Om förhårdnaden blir större, om den börjar göra mer ont eller på något sätt blir "värre" så föreslår jag att du bokar tid till en läkare.
Givetvis bör du även fundera över huruvida du har haft oskyddat sex och om det kan finnas risk att det rör sig om en könssjukdom. Om det finns en sådan risk skall du kontakta hvc och be om remisser till provtagning för könssjukdomar.
Kram,
Tessi