Bostadsspara
23.09.2018
Hej! Undrar lite angående bostadssparande. Jag och min sambo hyr nu lägenhet, jag har nyligen börjat studera på universitet. När jag studerat färdigt (om fem år) är det mycket troligt att vi vill bygga hus, eller nåt år senare. Bör vi öppna bsp-konto redan nu? Vad händer med pengarna om det skulle ta slut mellan oss? Vad kostar det att bygga hus i dagens läge? Och det om man ska ha ett helt normalt hus (inget speciellt eller extra stort) på landet/glesbygden. M

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.10.2018
Hej!
För det första: FÖRLÅT att du fått vänta på svar. Du förstår förhoppningsvis varför vi varit extra upptagna här på Decibel nu när du ser nya layouten, och vi håller tummarna att du haft tålamod med oss <3 Och nu ska jag försöka reda ut lite om det här med bostadssparande åt dig, och hoppas att du därmed känner dig lite klarare på hur ni ska göra.
Och hej, innan jag börjar! Guldstjärna åt er som tänker på det här redan nu! Det brukar ju tyvärr vara lite så att man liksom lever i stunden, och även om man kanske drömmer om tex ett eget hus en vacker dag, så sitter många på banken och önskar att de hade varit smarta nog att börja bostadsspara redan för fem år sedan. Och ofta faktiskt, just i den sekunden, att de exempelvis inte hade satt sina extrapengar på att resa och se världen medan de var unga. Fast å andra sidan är de kanske glada för just precis det sedan när de har huslån och betalar dagisavgifter och handlar hela kundvagnen full på Prisma. Så det är väl livet, antar jag, att göra val och hoppas att de ännu känns rätt om fem år...
Vilket leder mig till följande punkt i din fråga: vad händer om du och din sambo sparat tillsammans, men sedan går skilda vägar tex om fem år? Det beror lite på HUR ni sparar och från vems konto pengarna gått. Se, det är tyvärr lite knepigt när man "bara" är sambon och inte gifta i lagens ögon. Skulle ni vara gifta och inte ha äktenskapsförord, så skulle ni få dela lika på pengarna på bostadssparkontot. Men nu kan det exempelvis hänga på huruvida ni får ut från era respektive kontoutdrag exakt vilka summor ni flyttat över till bostadssparkontot. Men det är inte så enkelt heller, det kan ju tex vara så att det bara flyttats pengar från hans lönekonto till bostadssparkontot medan du handlat mycket mera mat än han, som ni båda ätit. Så mitt råd här är att när ni går till bankerna för att diskutera bostadssparande med dem, så be dem reda ut era rättigheter och möjligheter beträffande det här. Det är inte kul att tänka på att det skulle kunna ta slut, jag vet, men det är nog ett nödvändigt ont. Bara för att ni har allt på klart IFALL det skulle gå snett så betyder det inte att det kommer att gå snett, och det är också att vårda relationen och ta ansvar för den att se till att det blir rättvist nu, men också rättvist efteråt ifall det skulle sluta dåligt. Det här vet nog banktjänstemän också och tror inte automatiskt att ert förhållande svajar bara för att ni frågar "what if?". Ett alltid lika bra råd, dock, när det kommer till pengar och parförhållanden är att ha allt skriftligt (eller så att man kan printa ut tex kontoutdrag).
Som du kanske förstår, så är ett annat bra råd att gå till några banker och fundera med dem vilken typ av bostadssparande de erbjuder. Lite som att be om en offert tex av försäkringsbolag. Banker har inte bara lite olika räntor, olika ortspecifika maximibelopp på BSP-lånen, olika förmåner beroende på hur gammal man är och olika regler gällande tex utbetalning. Utan de kan också ha exempelvis principer som inte står utskrivna på nätet, eller ha erfarenhet av hur andra par i liknande situation som er gjort. Så boka tid till ett par tre banker. Ett tips är såklart då att välja sådana banker som ni kan tänka er att ta bostadslånet av sedan. Ni måste inte bestämma bank för det nu, men det kan ha fördelar att känna sin bank - i vissa fall till och med att banken känner er, eller era föräldrar, eller till och med vilka ägor era föräldrar har. Jo, tro det eller ej i dagens så opersonliga värld, så kan det ännu ha en viss betydelse, men säkert mera i lokalkontoren "ut på landet" än i de större, mer nordiska eller internationella bankerna.Vi brukar ju inte ta med personliga erfarenheter här, men jag och min man köpte sommarstuga för ett par år sedan. Från en bank skulle vi inte ens ha beviljats lån överhuvudtaget, medan från en annan bank fick vi direkt till väldigt förmånliga villkor för oss. Så det är skillnad på bank och bank sedan, fastän tex BSP-systemet är lika för alla.
En annan fördel med att faktiskt prata med någon kundrådgivare är att de kan förklara lite mer, tex reda ut begrepp som räntestöd och premier. Se kunskap skapar trygghet, information ger skydd. Ju mer man vet och förstår, desto bättre klarar mig sig vanligtvis. Så det är värt att satsa lite tid på att sätta sig in i spar- och lånevärlden (och inte tex bara klicka i det som färdigt erbjuds på nätet), så att man bättre kan trygga sina pengar. Det kan man ju också minnas att banken inte bara vill tjäna pengar, utan för att försäkra sig om att de får sina pengar i slutänden behöver de pålitliga kunder. Är man mer insatt så är förutsättningarna större att man blir just en pålitlig kund.
Sedan till din fråga om vad det kostar att bygga hus i Österbotten. Det är flera saker som påverkar där, så du kan bygga ett hus för allt mellan 150.000 och 400.000 €. Så där normalpris och i medeltal. Exempelvis i den här, något föråldrade artikeln, ser du lite olika saker som påverkar och som man behöver tänka på. Kom också ihåg att ni ska ha en tomt att bygga på och de får man för allt från gratis (tex Kronoby kommun försöker dela ut gratis tomter) till 100.000€. Och får ni en av mamma och pappa, så kanske ni behöver kolla upp arvsskatt och liknande. Det lönar sig kanske därför, precis som i artikeln jag länkade till, att fundera ut ett exempelhus och räkna på det. Nä, det är inte så lätt att liksom drömma konkret redan nu, men kanske ni ändå instinktivt kan föreställa er vissa saker? Hur många rum, nyckeln i hand eller bygga mest själv, vilken kommuns landsbygd eller bycentrum eller oplanerat område, vilken typ av värmesystem... Numera är det inte lika vanligt som före senaste lama att man bygger 300 m2 hus på stora tomter, utan husen har blivit mindre det senaste årtiondet och - om jag förstått det rätt - betalningstiderna längre igen. Se, det har varit några år nu med väldigt "billiga" lån, så folk har kanske byggt onödigt lätt nytt åt sig, men om jag förstår min kontakt inom fastighetsvärlden rätt, så kommer det inte alltid att vara så här billigt att låna pengar. Det behöver ni också minnas sedan när det börjar närma sig att bygga. Ert ekonomiska läge kan vara något helt annat då - igen något att lite fråga om vid banken, hur tror de att det ser ut om fem år?
Så, kanske det här räcker som början. Som sagt, när det närmar sig huslån sedan så blir det mer att fundera på, och världen kan se annorlunda ut då.
Kram, Liselott