Dålig attityd
25.07.2016
Hej igen! Det var jag som undrade hur man hittar boende. Nu är det så att jag har hittat min drömlägenhet, men att ett nytt problem har dykt upp istället: mina föräldrars svindåliga attityd. Lägenheten är en trea, som jag delar tillsammans med en annan studerande. Hyran motsvarar ungefär en etta i centrala Vasa, men mina föräldrar klagar fortfarande på att den är för dyr. Det är jag som ska bo där, det är jag som ska studera där... Borde inte vad jag vill ha räknas då?
Min mamma och pappa envisas med att jag borde bo i Studentbyn, trots att jag avskyr tanken på att bo där, och dessutom inte har fått något erbjudande om en lägenhet där ännu. Jag hatar tanken på att bara ha ett litet rum med vita väggar, dela badrum och kök med andra... Jag skulle känna mig instängd och obekväm, och jag skulle antagligen må väldigt dåligt av det. Men de vägrar lyssna, utan säger bara att jag "aldrig kommer ha råd med lägenheten" och "borde vara realistisk", trots att jag har räknat på det och får min budget att gå ihop...
Hur gör jag för att övertyga dem om att jag borde få välja var jag bor, och att det inte är deras val att göra? Ninni

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.07.2016
Hej, Ninni
Eftersom vi har liknande situation hos oss (dottern ska hyra lägenhet), så har jag faktiskt tagit reda på hur mycket man får i olika bidrag. Det har säkert du också gjort :) På Fpa:s sida, HÄR, kan du räkna ut hur mycket du kommer att få i studiepenning och bostadstillägg. Det är ju nog en hel del faktiskt.Om man dessutom tar studielån, vilket de flesta brukar vara tvungna till i något skede så finns nog alla möjligheter att klara sig bara man är lite ekonomisk. Förhoppningsvis kan du hitta något jobb på sidan av studierna också.
Jag kan tänka mig att dina föräldrar är oroliga och tänker att du inte kommer att klara dig, men om du vet att du kommer att få ihop det så tycker jag att det är du som bestämmer hur du gör. Om det sen skulle visa sig att det inte lyckas så går det ju alltid att tänka om senare. Det är ju inte hugget i sten att du måste bo i den dyrare lägenheten för evigt heller. Dina föräldrar vill ju dig inget illa, de är bara oroliga och bryr sig om dig och vill ditt bästa, det ska du komma ihåg. Som förälder är det inte alltid så lätt när ens barn plötsligt är så stora att de ska börja flytta ut från hemmet. Man hinner inte riktigt med och så tror man att ens lilla gulle inte har tänkt på alla saker som ska betalas när man bor i eget. El, vatten, försäkringar, eventuellt värmekostnader, mat mm. Ibland utrycker vi föräldrar oss lite klantigt och det låter som att vi inte har någon tilltro alls till våra barn. Men det är kärlek och oro som ligger bakom, alltid.
Bra kommentar som tröstar och säger att det är helt ok i studentbyn också. Många bra points, man har någon att gå hem med från fester mm.
För att nu återgå till det du egentligen vill ha hjälp med, hur du ska få dem övertygade. Visa på dina uträkningar och lyft fram fördelarna, håll tonen lugn och vänlig, släpp dig inte att börja ropa och skrika, då är du genast i underläge. Säg att nu är detta vad du verkligen vill och att du hoppas att de kommer att stötta dig. Säg också att om det inte går så kommer du natruligtvis att tänka om och att de inte ska oroa sig, du kommer att fixa detta :)
Sen vill jag ännu skriva att du har en underbar tid framför dig. Jag minns min egen studietid i Helsingfors med glädje.
Hoppas allt reder upp sig, många kramar från ungdomsinformatören Sanna