Flytta
24.02.2022
Hej!
Nu är det så här att jag ska flytta. Det låter kul men för mej är det inte de. Jag trivs i mitt hem och har alltid gjort det. Men nu när vi flyttar så känns det som att jag förlorar en del av mej själv och hela min uppväxt slängs bort. Det finns inte något som jag kan göra för det är ju inte jag som bestämmer och nu kommer ni säkert skriva ”prata bara med dem” men jag är ju bara barnet och betalar inte huset eller något. Ja hoppas att jag kommer trivas på samma sätt där som här men nu är det bara väldigt jobbit. Jag fick reda på detta fö 5 dagar sen och vi ska lägga huset till Salo om en vecka. Så allting har gått väldigt väldigt snabbt. Hur ska jag tänka för att inte behöva vara ledsen?

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.03.2022
Hej!
Tack för din fråga, jag kan förstå att du har väldigt många känslor på en och samma gång nu, speciellt för att allt kom på så snabbt så du inte riktigt haft tid att förbereda dig mentalt. Det finns ju många sidor till en flytt, men en av dem är ju nog tyvärr att man kan komma att sakna sin förra bostadsplats. Det är ju så väldigt mycket minnen med ett ställe där man har växt upp. Men försök tänk att de minnen som du förknippar till dessa platser finns ju kvar – trots att du inte bor vid platsen längre. Det är ”bara” stället som du förlorar tillgång till, men allt det som ägt rum där fortsätter vara lika sant och fint (jag vet, det är inte något ”bara” som att det vore en småsak, men du förstår förhoppningsvis vad jag försöker säga).
Nu vet jag inte om du redan har hunnit flytta eller inte, men om jag var du så skulle jag kanske dokumentera det hem som du växt upp i, typ ta bilder eller video på själva huset, på gården runtom och ställen du lekt på. Sånt som du kan titta tillbaka på om du blir nostalgisk.
Jag tror du behöver FÅ vara ledsen nu, det är helt okej att känna sorg över det här, och att våga känna sina känslor gör också att man processar det som händer bättre. Att man liksom låter det ”rinna genom en”, istället för att trycka undan känslorna för det funkar sällan riktigt bra. Med tiden så kommer det börja kännas annorlunda. Jag hoppas att du kommer märka att du trivs riktigt bra på det nya stället också, och att du kommer få många nya vänner dit du kommer. Dina gamla vänner finns förstås kvar här också, så du kan komma tillbaka och hälsa på, exempelvis en lite längre period under sommarlovet.
Det finns tyvärr inga ”snabblösningar” på det här, utan du behöver ge det lite tid och tålamod. Prata med vänner/syskon om det du upplever, bara för att det kan vara skönt att bolla sina tankar med någon. Försök så småningom hitta några fördelar med att bo på din nya ort – exempelvis så kommer du ju bo närmare huvudstaden där det händer mycket mera och det finns mera saker som man kan göra. Att fundera på hur du ska inreda ditt nya rum så kan också vara ett sätt att börja fokusera framåt. Kanske kan du framkalla en bild på ditt gamla rum/hem/nån plats i naturen kring ditt hem som du gillar, som du kan ha i en ram i ditt nya rum, så ditt gamla hem liksom finns nära på det viset..?
Jag hoppas du kommer trivas på din nya hemort. Men låt dig själv också sörja det som du är ledsen över.
Kram, Kix