Flytta hemifrån
24.11.2014
Hej!
Om några månader så fyller jag 18 och jag har mer och mer börjat fundera på att flytta hemifrån (Jag studerar). Jag och min familj funkar inte riktigt ihop, och jag känner att om jag inte flyttar ut snart så kommer vår relation försämras rejält. Men jag har noll koll på pengar och papper. Hur mycket får man i bostadsbidrag och sånt? Klarar jag mej bara på bidraget utan att ha ett jobb? Och hur är det om en kille och tjej flyttar ihop i samma lägenhet? Får båda lika mycket bidrag på var?
Och så min sista fråga. Kan man få studiestöd fast man bor hemma? Jag är så bortkollad när det gäller sånt här. Anastasia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.11.2014
Hej Anastasia!
Att VILJA flytta hemifrån brukar räknas som ett av de vanligaste utvecklingssteget på vägen från barn till vuxen. Man borde i något skede önska sig bort från familjen och vilja stå på sina egna två ben. När det sedan händer kan bero på allt från ekonomiska möjligheter till andra inre personlighetsutvecklingsskeden, men det är ju inte meningen varken biologiskt eller psykiskt att barn ska bo med sina föräldrar för evigt. Ganska ofta föregås själva flytten faktiskt av en allmän känsla av att föräldrarna (eller hela familjen) är jobbiga, störande, gammalmodiga och håller en tillbaka. Ibland är ogillandet av den egna familjen bara ett symptom på den här inre driften, att man liksom genom känslorna ska tvingas bort från den gamla tryggheten för att bli självständig. Så då kanske man ogillar sina föräldrar mer än de egentligen förtjänar. Men ibland finns det såklart också konkreta problem i familjen, och då känns ofta lösningen att flytta bort säkert ännu mera lockande.
Hursomhelst är den här önskan inget att skämmas för, men man behöver kanske inte heller ha för bråttom med att flytta ut. Bäst vore såklart att man hinner förbereda sig, både mentalt och praktiskt. Mentalt kanske det handlar om så simpla saker som att våga sova ensam varje natt, praktiskt just om sådana här saker som du skriver till oss om nu :)
Skulle du orka vänta till januari, så kommer vi faktiskt att ha ekonomi (och att flytta hemifrån) som månadens tema. Då kommer vi att förklara på en handfull infosidor om allt från hur man lägger upp en budget så att studiestödet räcker månaden ut till hur man räknar ut hur mycket man kan få i bostadsstöd. Vi har redan en hel del sidor på sajten om att flytta hemifrån. Så när du läst färdigt här ska du surfa runt på dem och lära dig så mycket du kan i förväg. Oavsett när själva flytten sker, så är det alltså bra att vara förberedd - och träna lite på det här med att ha koll på pengar och papper. De flesta i din ålder har kanske inte behövt ha så mycket koll själv ännu, men kanske du hinner träna upp det? Gör en budget över de pengar du får i månaden redan nu (får du inte vecko-/månadspeng så diskutera med familjen om du får börja med det) och öva på att hålla den.
På Folkpensionsanstaltens (FPA - KELA) sidor hittar du det mesta du behöver veta om studiestöd. Du har eventuellt möjlighet att få studiestöd redan nu ifall dina föräldrar inte tjänar för mycket i året (http://www.kela.fi/web/sv/inkomster-_foraldrarnas-inkomster), men där någonstans på sidorna borde finnas räknare som du kan fylla i era inkomster i och så ger det ett ungefärligt belopp. För att få studiestödet måste du söka om det och så har FPA sina regler för hur mycket man får. Här hittar du huvudsidan för studerande: http://www.kela.fi/web/sv/studerande.
Bostadstillägget är en del av studiestödet (som egentligen alltså innehåller studiepenning, bostadstillägg och statsgaranti om du vill ta studielån) och det får man för studiemånaderna. http://www.kela.fi/web/sv/studiestod_bostadstillagg. Det betyder alltså att du måste betala hela hyran själv sommartid om du inte sommarstuderar. Om du bor tillsammans med tex en pojkvän räknas det i regel att ni delar på boendekostanderna och då får du bostadstillägg på din halva utgående från hur stor den är och på resten av reglerna som gäller för att du ska få bostadstillägg. http://www.kela.fi/web/sv/bostadstillagg_belopp
Hoppas du blev lite klokare av det här - men nu gäller det nog för dig att få koll på papper och pengar själv. Det är ju liksom förutsättningen för att kunna flytta hemifrån, att klara sig själv även när det gäller sådana här grejer. Inte bara en dans på rosor :/ Minns att kolla våra sidor om Boende, där finns mer om nödvändigt ont, som hemförsäkringar.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott