Flyttar
09.07.2015
Hej!
Jag ska flytta till England i höst men jag undrar vad behöver jag?
Ska jag ringa skatteverket eller? Jag har inga föräldrar att fråga så jag känner mig lite vilsen.
Vad är de viktigaste sakerna jag behöver fixa?
Kan jag få bidrag från Finland om jag bor där ett år bara? Vilka isånafall? Hur söker jag om det?
Blev väldigt stressad när jag skrev det här så jag har säkert glömt tusentals frågor. Hoppas jag låter vettig och att det går att svara på. Tack!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej!
Vad roligt att flytta till England! Jag skulle kunna försöka ta och gå igenom sådant som du kan tänkas behöva - men det finns också organisationer som satsar på info åt unga om just precis det här (mer på finska, men kanske det går ändå?). Och så skulle det nog bli ett låååå-åå-ååångt svar... ;) Så kanske om jag länkar till dem först, och har du mera konkreta frågor som dyker upp, så skriv in hit igen, så kan vi hjälpa med att reda ut och förklara.
CIMO är en av de stora i Finland som hjälper unga finländare ut i världen, och de har också en egen rådgivningstjänst, http://maailmalle.net/information_och_radgivning/cimos_radgivningstjanster Där kan du även fråga och få hjälp på svenska. Men de har alltså massor av infosidor till hjälp, så plöj igenom dem. Nu vet vi ju inte om du tänkte studera, jobba, vara volontär eller vad du egentligen har för planer där, så börja tex på den här sidan: http://maailmalle.net/kohderyhmasivut_sv/mojligheter_for_dig_som_inte_studerar
På den här sidan finns en massa uppräknat som vemsomhelst ung som tänker fara utomlands behöver veta, fixa först, anhålla om osv. Kolla till höger, där finns fullt med länkar du behöver, som tex just skatteverket. På sidan finns nog utförligare förklarat precis vad du ska anhålla om och varför, hur man gör adressändringar, varifrån man kan få bostadsbidrag och hur man kvalificerar för det osv. http://maailmalle.net/information_och_radgivning/minneslista_for_den_som_aker_ut_i_varlden/fore_avresan
Även på suomi.fi, där en massa som medborgare behöver veta, kan du skaffa nyttig kunskap, börja tex här https://www.suomi.fi/suomifi/svenska/service_enligt_tema/invandring_och_utvandring/att_flytta_utomlands/index.html
Sedan kan det också finnas hjälp att fås på plats och ställe. Alla länder har ju inte så bra ungdomsinformation som Finland (vi är faktiskt ett föregångsland :D) men i England finns det åtminstone kontaktorganisationer för ungdomsinformation i Wales och Skottland, här hittar du kontaktuppgifter, http://eryica.org/page/member-organisations. Fastän du inte ska just till de delarna kan du alltid be dem tipsa dig om andra rådgivnings- och infotjänster för unga i det område dit du ska.
Här hittade jag en WikiHow om hur man flyttar till England, den kan det ju också vara bra att gå igenom (maailmalle.net hade också info om landet ifråga ur "inflyttarsynpunkt"). http://www.wikihow.com/Move-to-England (Minns om du googlar på mera om att flytta till England att det också kan handla om Great Britain eller United Kingdom). Här var en annan bra: http://www.emigrate2.co.uk/united-kingdom/
Nu hittade jag så här snabbt ingen "finländare i UK"-föreningen, men det brukar faktiskt finnas i europeiska länder en förening för de som flyttat dit från ett visst land. Det kan till och med finnas ungdomar som bor där nu som du kunde få kontakt med för att få lite stöd och tips av. Eller kanske du redan har sådana kontakter? Kolla annars tex med studiehandledaren i din gamla skola - studiehandledare brukar veta vem som flyttat vart tex för studiernas skull.
Hoppas det här var till hjälp, men fråga gärna mera ifall du "fastnar" på något! Och ha det ljuvligt i England!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott