Fråga till kix
17.11.2021
Hej! Tack för ditt svar om lägenhets frågan jag har kontrakt på 12mån altså till augusti . Har jag några andra alternativ än att hyra ut i andra hand? Hej igen

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.11.2021
Hejsan! :)
Tvyärr är du nog enligt kontraktet bunden till att i så fall betala hyran där så länge som kontraktet är i kraft. Vissa hyresvärdar kan vara snälla om man berättar om sin situation och gå med på att korta av hyrestiden, MEN det är ingenting som man kan förvänta sig att de ska göra, för de behöver inte göra det.
Som sagt, prata med hyresvärden, då kan du också diskutera möjligheten att hyra ut i andra hand, ifall hen är bekväm med den saken. Kontraktet ni har är ju med dig, så om nån annan kommer att bo där så behöver hen godkänna det.
Kram, Kix