Hyresgaranti
21.01.2015
Hej!
I höst flyttade jag och min dåvarande pojkvän in i en lägenhet, vi gjorde ett gemensamt konto för hyresgarantin... Nu är vi inte längre tillsammans och han skall flytta ut. Jag ska söka en ny rumskamrat... Hur blir det med garantihyran? Ett nytt hyresavtal måste väl skrivas? förvirrad

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
21.01.2015
Hej! Jag skulle rekommendera att ni gör som så att din nya rumskompis betalar in sig i hyresgarantin. Men din tidigare pojkvän behöver ju också få tillbaka sina pengar ur hyresgarantin eftersom han inte bor kvar mera.
Ja. Ett nytt hyresavtal behöver skrivas eftersom det nu handlar om 2 andra personer. Det kan ju hända att du bor en tid ensam i lägenheten. På många ställen betalar man ex vattenavgift enligt hur många personer som bor i lägenheten. Rent ekonomiskt vinner du på att ha allt korrekt som sig bör.
Ifall du inte omedelbart hitta en ny rumskompis borde du kanske betala ut din pojkvän ur hyresgarantin när han flyttar ut. För att ni inte ska bli osams om pengar... Sådant är aldrig trevligt!
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska-hälsovårdare