Lever inte som mänskliga rättigheterna
30.12.2017
Hej.
Jag mår dåligt.
Eftersom jag lever inte som de mänskliga rättigheterna.
"Konventionsstaterna erkänner rätten för var och en till en tillfredsställande levnadsstandard för sig och sin familj, däribland tillräckligt med mat och kläder, och en lämplig bostad samt till ständigt förbättrade levnadsvillkor."
Mamma och jag har ibland inte råd att köpa mat, så vi måste låna pengar.. Så vi har fått skulder.. Vi har inte råd att betala skolböckerna.
Jag köper sällan nya kläder, många kläde jag har blivit utslitna och tappat färg..
Jag har inte råd med någon hobby...
"Rätten till en tillfredsställande levnadsstandard omfattar rätten till arbete, rätten till social trygghet, rätten till fysisk och psykisk hälsa, rätten till utbildning och rätten till liksom trygghet vid förlust av försörjning under omständigheter som man själv inte har kunnat råda över."
Jag skäms hur jag har det hemma.. Jag har ingen social trygghet, rädd att jämt bli övergiven och svårt att lita på någon.
Jag har inte fått någon hjälp för fysisk och psykisk hälsa. Eftersom mina pengar inte räcker till.. Jag ska göra en könsutredning (trans).. Men jag måste betala 2000 kr (!) för att åka dit.. Eftersom här jag bor har inte sån mottagning! Om detta fortsätter kommer jag ju hamna hos kronofogen! Min inkomst går till hyran, det blir bara 1000 kr kvar, och de räcker inte till skolan...
Ps. Jag somnade hungrig i natt.. Varför just jag?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej,
JAg förstår på basen av det du skriver att det är riktigt tungt just nu. Och att gå omkring och oroa sig över pengar är verkligen en av de värsta sakerna som finns att oroa sig över eftersom problemet gör sig påminnt hela tiden. Allting kostar pengar så man tänker på det mer eller mindre konstant.
Jag tycker att du skall ta kontakt med socialtjänsten. Det finns människor som kan hjälpa er och hjälp ni kan få, men ni måste kanske ta det första steget själv. Du kan gå in på deras hemsida på nätet och kolla runt lite, där hittar du också kontaktuppgifter till en socialsekreterare på den ort där du bor. Om du/ni redan har kontakt med soc så kanske ni behöver tala mer, så att situationen verkligen skulle förbättras. Det är ju därför de finns!
Förhoppningen skulle ju vara att ni kunde få lite hjälp så att ni klarar er ekonomiskt nu medan ni båda går i skolan, sen då ni studerat klart har ni möjlighet att jobba och då blir det förhoppningsvis lättare.
Många kramar till dig!
Tessi