Bo tillsammans o Kela
01.07.2018
Hej, nu är det så att jag och min kille ska flytta tillsammans så småningom. Problemet är att han har två år skola kvar då ännu medan jag kommer att jobba. Kommer han få studie och bostandsstöd ifall vi gör så att jag hyr hela lägenheten och han hyr ett rum av mej, dvs vi delar hyran eller kommer min lön att påverka hans stöd då oxå? Hoppas du förstod.
:)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.07.2018
Hej :)!
Jo, jag tror jag förstår, men hm, det är lite knepigt. Se, ni räknas som samma hushåll och då räknas era inkomster ihop. Skulle ni vara två kompisar som skulle skriva varsitt hyreskontrakt för halva lägenheten, så skulle ni räknas skilt och han skulle ha möjlighet att få allmänt bostadsbidrag från FPA ( = Kela). Men eftersom ni är ihop räknas det som samborelation och då är ni i princip en familj i FPA:s ögon. Har du bra lön får han troligen inget bostadsbidrag, har du dålig lön kan han eventuellt få det. Börja från den här sidan, så hittar ni även räknare för att kunna räkna ut på ett ungefär hur era gemensamma inkomster kommer att se ut. Jag vet, bittert men sant. Men andra liknande par klarar ju sig, så omöjligt är det inte.
Kram, Liselott
PS: i dagens Vasablad (kanske ÖT också) har de en bra artikel hur allt det här med studiestöd, bostadsbidrag och studielån funkar i olika situationer.