Bodycount
03.10.2022
Hej decibel jag undrar om det är dåligt att ha ett bodycount 2 när man är 15? Speciellt som flicka känner jag mig som att jag är äcklig, men om jag hade varit en pojke skulle det vara helt okej. Hör hela tiden att pojkar helst vill vara med flickor som är oskuld, men det är ju inte som att jag ligger runt med vem som helst. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Jag tror att alla människor har lite olika uppfattning om hur många personer det är "lämpligt" att man har haft sex med. Det enda du behöver fundera på är vad DU känner. Precis som du skriver så är det tyvärr fortfarande så att killar har lita andra "rättigheter" då det kommer till sex än tjejer har. En kille som har haft sex med flera partners är "erfaren" medan en tjej lättare blir stämplad som "billig".
Sex skall alltid ske för att man tillsammans med sin partner VILL göra det. Ingen annan har rätt att tvinga en eller pressa en till att gå med på att ha sex. Och så länge du själv vet att du VILLE ha sex med de personer du var med så tycker jag inte att det är någonting du behöver ågra eller känna dig dålig över det. Sex kan vara någonting väldigt fint som man delar med någon an tycker om, och då tycker jag inte att någon annan har rätt att dissa en på grund av det. (Även om sexet inte skulle ha skett på det perfekta sättet, utan du blev pressad till det och egentligen inte ville - så är det inte någonting du behöver må dåligt över för att det skulle göra dig "billig" eller "äcklig", skulden ligger i så fall på din partner som inte var tillräckligt mogen att ta hänsyn till vad du ville. )
Med andra ord tycker jag inte att det är antalet personer man har haft sex med som avgör om man är "lös", så länge det handlar om att det är personer som VILL dela njutningen tillsammans och vill varandra väl, både under tiden och efteråt. OM dina upplevelser har varit positiva så tycker jag att du skall glädjas över att du har fått uppleva dem, och om de har varit negativa så kanske du borde tala om saken med någon för att försäkra dig om att det inte lämnar dåliga erfarenheter som eventuellt kan ställa till det med din självkänsla i framtiden. Men oavsett om det var bra eller dåliga upplevelser så är DITT VÄRDE det samma. Du är inte äcklig.
Personer har förstås rätt till sin egen sexualmoral och rätt att önska att den de blir tillsammans med skulle vara oskuld, men lita på att alla verkligen inte tänker så. Ditt värde som person eller som partner är inte beroende på om du är oskuld eller inte.
Upp med hakan. Du är precis som du skall vara!
Kram,
Tessi