Ekonomisk fråga
01.11.2015
Hej jag undrar hur det går till när man ska ta ett större lån för att investera.
Jag började då på ett byggprogram hursomhelst så har jag funderat på vad jag vill göra och kom på det lite sent. Då jag inte valde ekonomi så undrar jag om det fortfarande är möjligt att t.ex. ta ett stort lån, hur det går till?
Tanken är en investering till ett hus där man hyr ut lägenheter. Tanken med detta är då man tar in tusentals invandrare och det borde ge resultat.
Vad är bokföring? Adam

Ungdomsinformatören Jenny svarar
05.11.2015
Hej!
Jag tycker att det är bäst att du ringer/går till en banken och bokar tid med en investeringsspecialist där. Bankerna är ganska stränga med att ge lån i dagens läge, men vad du kan få beror på bl.a. dina inkomster och annan förmögenhet. Det lönar sig också att fråga på olika bakner om samma sak.
Tanken din är säkert bra, så ta reda på hur mycket pengar du skulle behöva för huset och hur mycket inkomster du sedan kunde få av att hyra lägenheterna, så du ser hur mycket du ska avkorta i månaden och hur länge det skulle ta att betala bort lånet. Ta också reda på allt möjligt om vad investering innebär  -det är bra att du har en plan före du far till banken, så de vet hu du har tänkt.
Kom också ihåg att man måste betala skatt för hyreslägenheter, men det kan du läsa mera om här: http://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Inkomstbeskattning_av_personkunder/Beskattning_av_hyresinkomster%2837918%29
Bokföring betyder att man håller reda på sina pengar på papper. Vad som man får och vad man måste betala och resultatet. Fast du inte studerar ekonomi, kan du säkert gå en bokföringskurs någonstans, så kan du lära dig mera om det. Man behöver inte studera ekonomi för att investera -det finns andra möjligheter att lära sig bara man tar reda på dem.
Lucka till!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Andra bra wbbsidor:
Din hemkommuns webbsida
NTM-centralen: https://www.ely-keskus.fi/sv/web/ely/aiheet