En kille gillar mig men jag vet inte om jag gillar honom
03.10.2022
Hej
För några dagar sen så skickade en kille som jag är kompis med att han hade känslor för mig. Jag själv är omnisexuell men jag vet inte om jag tycker om honom på det sättet. Jag tror att jag tycker mera om tjejer än killar. Jag har också en crush på en tjej men det är inte problemet. Jag vill inte skada hans känslor och vet inte hur jag ska säga att jag inte tycker om honom på det sättet. Jag vet inte heller om jag tycker om honom eller inte. Jag vill inte att saker ska bli konstigt i kompisgruppen. Hur ska jag göra och hur vet jag att jag tycker om honom? ( Jag har aldrig varit i ett förhållande för ) Choklad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Det är ganska vanligt att man ställer sig den frågan, d.v.s. "hur vet jag att jag är kär", och det är inte så lätt att svara på eftersom det antagligen känns olika för alla.
För många känns förälskelse som att man helst av allt skulle vara i närheten av den personen hela tiden, och att man blir glad och "pirrig" så fort personen är i närheten. Man kanske tycker att det är extra viktigt att se bra ut just för att man vet att man skall träffa hen, och man önskar att hen skulle titta på en/tala med en/röra vid en.
Men givetvis kan det finnas olika grader av förälskelse, och då kan det vara allt från att mantycker att personen är snygg till att man tycker om då personen hälsar på en - men att det inte nödvändigtvis är någonting som hela ens liv kretsar kring.
Om du inte känner likadant som han så är det bästa du kan göra att helt enkelt svara det. Antingen att svara att du tyvärr inte känner likadant, eller att du inte ännu VET vad du känner så du vill ta det sakta så du hinner ta reda på det. Man kan inte välja vem man blir kär i - varken du eller han, så beroende på vad du känner för honom så tror jag att det skulle bli en jobbigare situation för alla om du inledde någonting med honom nu då du är osäker - bara för att sedan märka att det var ett misstag.
Ta det långsamt och fortsätt vara vänner, men var ärlig med honom i att du inte ännu vet. Tids nog kommer det nog att visa sig.
Kram,
Tessi