Flytningar efter spiralinsättning
27.01.2020
Hej jag satte in en hormonspiral för en 3 veckor den och nu är det såhär att jag får jätte mycket flytningar och är lös i magen, magen har blivit bättre men min aföring luktar något fruktansvärt efter, har det något med spiralen att göra? För det var inte såhär innan och när bör jag söka hjälp angående flytningarna?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2020
Hej,
De ökade flytningarna kan jag nog tänka mig att har med spiralen att göra, men som med de flesta biverkningar man kan känna i början av användningen så tror jag att de kommer att avta med tiden. Så länge inte flytningarna luktar illa eller har konstig färg så skulle jag utgå ifrån att det är ganska normalt.
Magproblemen tror jag inte att beror på spiralen. Visst kan kramper i livmodern orsaka att även tarmen krampar, men efter tre veckor borde det ha upphört. Spiralen (jag antar att det är en hormonspiral?) innehåller så pass lite hormoner att det känns osannolikt att den skulle ha någon större påverkan på din matsmältning. Jag tror med andra ord att din diarré beror på någonting annat.
Jag föreslår att du bara följer med flytningarna ett tag ännu. Tvätta dig en gång om dagen med bara vatten, sov utan trosor och OM flytningarna skulle börja lukta konstigt eller se annorlunda ut så kontaktar du preventivrådgivningen. Jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv med tiden, men om du tycker att det inte alls blir bättre så kan du ringa till preventivrådgivningen och tala med dem om saken.
Kram
Tessi