Fondsparande
26.08.2019
Jag har en del pengar över men har angående fonder några frågor som jag inte hittar svar på.
I en aktiefond, är det så att när företag betalar ut dividender delas de ut till fondägarna? Eller används de för att köpa mera aktier?
Är det likadant med räntefonder, dvs att räntebetalningarna delas ut till fondägarna? Och vad händer med själva amorteringen?
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
03.09.2019
Hejsan!
Vad roligt att du har tankar på att investera! Mitt absolut bästa råd är att ta kontakt till en bank och boka in en tid. Där finns personer som är experter på fonder, investeringar, avkastningar osv. Personen du talar med där kan hjälpa dig att reda ut olika begrepp och göra upp en plan för just dina behov och investeringsmöjligheter.
Det finns också de som "lär sig själva" att handla med aktier, men mitt råd är som sagt att ta kontakt med en expert.
Vänliga hälsningar
Cecilia Yrttiaho