Hhjjäällpp
07.01.2021
Hej! Jag har komplex över mina tänder för de är väldigt tajta, har aldrig behövt tandställning eftersom jag har så bra bett tydligen så tandläkarna säger att det kommer jämna ut sig av sig själv, vilket det har gjort men inte helt. Jag har speciellt mellan några tänder väldigt trångt så fastnar ofta mat där som är ganska svårt att få bort.
Jag skulle vilja ha tandställning för att mins tänder antagligen skulle bli rakare och mitt komplex skulle försvinna, jag undrar nu om man kan få tandställning fast tandläkarna har sagt att jag inte behöver, skulle vara ganska bra att göra det nu när jag är 16 innan det börjar kosta. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2021
Hej,
Mitt förslag är rätt och slätt att du skall kontakta tandvården i din hemkommun och diskutera saken med en tandläkare. Om tandregleringen skall göras "gratis" så måste det ske via den kommunala tandvården. Givetvis kan du gå till en privat tandläkare men då måste du betala det själv.
Trots att de har sagt "nej" redan en gång så tycker jag att du skall ta upp det till diskussion på nytt eftersom det finns saker som du själv inte är nöjd med.
Kram,
Tessi