Konstiga flytningar?
29.11.2020
Jag började äta ppiller för 10 dagar sedan och samma tid varje dag. Jag har märkt att jag har fått i trosorna och efter att jag har varit på wcn och torkat mig så kommer det ljusbrunt/mörkrosa/mörkbeage flytning inte mycket men nästan hela tiden lite. Har inte haft det förr. Är det en biverkning från ppillrena eller är det något jag måste kolla upp? Har ppillrena rätt dos för mig ändå fasst jag har det här? Är det normalt? Vågar jag ha sex om jag har det som kommer ur mig?
Har känt att det inte helt värker i äggstockarna/lederna, men det känns av någonting där.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2020
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig över flytningarna. Det är mycket nytt kroppen skall vänja sig vid då man börjar med p-piller, och detta låter inte oroväckande. Min gissning är att det kommer att gå över av sig själv. De flesta "biverkningar" man kan uppleva i början brukar försvinna inom de första tre månaderna, och dina flytningar är inte ett tecken på att någonting skulle vara fel eller att pillren inte fungerar.
Du kan nog ha sex trots att du har flytningarna. Färgen beror antagligen på att det finns en pytteliten mängd blod med i flytningarna, men jag tror att mängden trots allt är så liten att det inte skulle märkas vid sex. Det låter helt normalt att man kan känna av att någonting är "på gång" inne i livmodern/äggstockarna då man börjat med pillren, men precis som du skriver så behöver det inte vara en direkt smärta utan mer som en medvetenhet om att det är någonting ovant.
Följ med situationen under de kommande månaderna och OM det inte skulle ändra så kan du ta upp saken med preventivrådgivningen, men det är nog ingenting du behöver vara orolig över.
Kram,
Tessi