mår illa hela tiden
01.12.2020
Hej!
Jag har nu i några veckor nästan varje dag mått illa. Det är oftast inte hela dagen men kommer och går lite och det är så jobbigt jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ibland också ont i magen samtidigt. Jag är rädd för att det är graviditet, jag hade sex i början av november men vi använde kondom det vet jag så det borde i princip inte kunna vara det??? Det blir också ofta värre eller börjar efter att jag ätit.
Vad borde jag ta mig till? smått orolig...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2020
Hej,
Det finns massor av anledningar till att du kan må illa, varav det mest sannolika i ditt fall är för att du är stressad och nervös över tanken på att du kunde vara gravid. Om man konstant går omkring och oroar sig så är det ganska naturligt att kroppen reagerar genom att bli stressad. Precis som du skriver så borde det inte finnas någon risk för graviditet om ni använde skydd, och om det var i början av november du hade sex så borde du snart få mens, om du inte redan har haft det.
Om du inte ännu har fått din mens så tycker jag att du skall testa dig bara för att sedan kunna slappna av. OM du skulle vara gravid så skulle det garanterat synas på ett test i detta skede. Och då du fått ett negativt testresultat så kan du slappna av. Förhoppningsvis skulle du då märka att illamående också lättar. Om illamåendet skulle fortsätta så får man fundera över vilka andra saker det kan bero på, och då är det t.ex. matvanor och sovvanor som ligger närmast tillhands. Men en sak i taget. Testa dig så kan vi utesluta det, och om det fortsätter så funderar vi vidare.
Kram
Tessi