Ont i magen
18.02.2021
Hej! Jag har ett problem. Sen typ söndag natt har jag haft från och till JÄTTE ont i magen. Ibland hjälper int änns värkmedicin. Jag tog något för förstoppning en gång men det gjorde inte magen bättre. Jag har också haft blod i kisset men antagit att det är pga ägglossning men jag vet int... eller mens... det är mest sjukt uppe i magen å höger sida... vad kan det vara? Vill int till läkare för e jätte rädd.. Kajsa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2021
Hej,
Tyvärr är det nog jättesvårt att veta på basen av det du skriver vad smärtan beror på.  Jag tycker först och främst att du skall försöka utreda om blodet kommer från slidan eller från urinblåsan. Blöder du med andra ord hela tiden eller märks det bara då du kissar? Om blodet verkar komma från urinblåsan och med andra ord kommer bara då du kissar så måste man kolla upp vad det beror på.
Du skriver att smärtan känns uppe i magen, vilket gör att det låter osannolikt att det skulle vara urinvägsinfektion (som främst brukar kännas nertill i magen och då man kissar). Men du vet bäst själv exakt hur ont du har, och hur länge du vågar avvakta innan du kontaktar en läkare.
Om inte smärtan ger med sig på ett par dagar trots att du går på toa och har avföring som normalt, och i övrigt  inte kommer fram till vad det beror på så tycker jag att du skall kontakta en läkare. Jag vet att du inte vill göra det, men eftersom vi inte vet vad smärtan beror på så är det viktigt att man kollar upp saken.
Kram,
Tessi