Orolig
04.01.2021
Hej, jag är nervös och orolig nu eftersom min pojkvän for till milin idag och kommer vara borta flera veckor nu. Vi har varit ifrån varandra förut eftersom jag studerade i en annan stad en tid men inte längre och eftersom det var Corona var jag mest hemma. Men vi var ifrån varandra några veckor åtm. Och under den tiden var det den sämsta perioden i vårt förhållande. Han är allmänt dålig på att skicka meddelanden till mig. Skickar ingenting, svarar kort. Vi pratade i telefon varje dag men ibland var det sådär att jaa.. ja har ingenting att säga. Eftersom i telefon är det som stelt om det blir tyst. En helt annan känsla. Han gillar heller inte FaceTime.
Det är så jobbigt och jag är så nervös. Eftersom ända jag kommer gå å tänka på är honom å när vi kan prata o. sånt. Jag kommer känna mig så bortglömd då de har fullt upp där hela tiden. Det känns som om jag inte heller vill vara den som bara hör av mig och skickar men inte få någonting tbx för att då kommer jag bara fundera på när han ska svara, om han svarar nu osv.
Han säger själv det kommer gå jättefint och att vi klarat det tillsammans. Och att han kommer ehöra av sig.
Men det känns ändå som för min egen skull skulle jag vilja hitta på något så jag kunde släppa han om dagarna. Och inte bara fundera på när vi kommer prata nästa gång.
Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.01.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! Jag förstår om du känner dig spänd inför att killen ska rycka in i milin, det är ju nog en omställning för er båda.
Det jag tänker mig är att det kan kännas lite annorlunda denna gång när ni inte kan ha regelbunden kontakt – för att du nu VET ungefär vad han gör när han är upptagen och inte kan svara (eftersom deras dagar är ganska fulla och det är inte alltid okej att ha fram telefonen). Du vet liksom att han inte på flit försummar dig, så då kanske det känns lättare att hantera..?
Jag förstår dig med det där att du inte vill att det ska bli en ond cirkel att du skickar först åt honom och sen lämnar fast i att kolla din telefon hela tiden för att se om han har svarat, och bara bli mera fundersam och nervös hela tiden. Kanske det skulle hjälpa att sätta upp färdiga tider för när ni ska höras ”en större gång” (som ett telefonsamtal)? Exempelvis att när ni talar dagen innan så kan ni diskutera hur era scheman ser ut för nästa dag, när det passar att höras, och planera in det. Sen om man vill/kan skicka nåt litet smått under dagen så kan man ju göra det, men tänker att det kanske skulle hjälpa att du vet att ”i alla fall klockan XX så då hörs vi”.
Som du nämner så kommer militärlivet vara som en annan värld för honom som kommer ta upp mycket av hans liv nu i fortsättningen, och det kan ibland kännas som att världen utanför är ett helt annat liv. Det kan därför bli viktigare för honom med länken hem - och kommunikationen med dig för att ha en linje till världen utanför. Så det kan vara att han också kommer ha mera behov av kontakt denna gång än förra gången ni var åtskilda. Dock får man räkna med att han kan vara väldigt trött efter de långa dagarna de har där, speciellt i början när tempot är högt. Eftersom livet i milin mest kretsar kring saker i milin så kan du ju för att ni ska ha nåt att prata om i telefon exempelvis be honom berätta om vardagen där och vilka han bor med i samma rum, medan du berättar om vad folk gör där hemma :)
Som sagt så speciellt den första tidens omställning kan säkert kännas utmanande, men sen så får han ju allt oftare komma hem på helgerna. Då kan ni ju aktivt planera in umgängestiden så att ni får så mycket ut av den som möjligt (behöver ju inte vara några stora saker, men sånt som båda vill göra). Tänk att ni får mera kvalitetstid än kvantitetstid tillsammans :) Här talar jag lite av egen erfarenhet eftersom min pojkvän började studera på annan ort och bara är hemma på helgerna. Jag var först lite nervös över det, men har märkt nu att tiden vi har tillsammans på helgerna är väldigt fin för att vi ser till att satsa mera aktivt på oss som par på helgerna, och oss själva som individer in i veckorna. Det har till och med stärkt vår relation!
Så därför skulle jag starkt rekommendera att du hittar något eget projekt att göra så länge som han är i milin, så att du kan investera all den nya tid du får i att satsa på dig själv och nåt du är intresserad av/kan göra för din framtid! Se det här som en möjlighet för dig själv att ge dig in i nåt och få saker gjort! Så kan ni jobba på ert eget in i veckorna och sen på helgerna belöna er med att få slappa tillsammans eller hitta på nåt kul. Jag skulle också rekommendera dig att ta den här tiden och investera den mera i familj och vänner – de blir ju lätt lite åsidosatta när man är kär, tyvärr. Kanske har du nån kompis som också har en pojkvän som rycker in i milin? I så fall kunde ni ju ta stöd från varandra.
Jag önskar dig allt gott, och hoppas att ni har förståelse och stöd i varandra speciellt genom den här första tiden som är den största omställningen. Sen kommer det börja kännas lättare vartefter ni kommer in i den nya situationen. Håll ut, ta stöd i människor runtom dig, och se till att ta hand om dig själv <3
Många kramar, Kix