P-piller en dag för tidigt
01.03.2021
Hej! Äter Lumivela p-piller och har gjort det i 1.5 år. Är på mens veckan och råkade ta ett hormonpiller en dag för tidigt. Tog på måndag men borde tagit på tisdag. Hur är det bästa att göra? Skall jag forsätta nu med pillren och ändra tisdag till måndag, då veckan byter eller kan jag hoppa över tisdagen och sedan ta nästa på onsdag, så det fortsätter på samma sätt? Har haft ofta ganska sen mens, socker pillren har börjat på tisdag men får mensen först på fredag/lördag och tar sedan slut måndag/tisdag. Så skulle inte vilja börja ta piller tidigare att mensen inte blir för sen.
Tacksam för snabbt svar Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2021
Hej,
Hur du vill göra är helt upp till dig själv. Antingen ändrar du helt enkelt din dag för att påbörja ny karta så att den efter detta alltid inträffar på en måndag istället för på en tisdag. Det är kanske det enklaste sättet även om jag förstår att det är irriterande att lära sig en ny dag. Men det betyder att du är skyddad hela tiden och behöver på så sätt inte oroa dig över någonting. Eftersom det handlade om att du började med dina hormonpiller en dag för tidigt (istället för att du lämnade bort ett eller flera) så borde det inte heller påverka din mens eller göra den oregelbunden.
Om du däremot lämnar bort ett piller nu och hoppar över en dag så är ditt skydd inte fullständigt utan du måste då använda något tilläggsskydd för säkerhets skull under de kommande 7 dagarna. Och detta kan eventuellt orsaka mellanblödningar beroende på hur känslig man är.
Så mitt förslag är att du nu fortsätter äta kartan till slut, och efter det påbörjar nya kartor på måndagar istället för tisdagar. Det känns som att det är mindre risk för krångel på det sättet.
Kram,
Tessi