P-piller utebliven mens gravid?
30.07.2021
Hej!
Jag är en tjej på 17år och äter p-pillern zoely har gjort det nu ett halv år eftersom ja bytte från daylette som jag ätit sedan 2019 men har hoppat över två gånger att få mens nu för jag har inte velat haft när jag har jobbat och nu då skulle jag ha min mens men har inte fått den och hade sex för en vecka sen och två veckor sen men killen kom inte i mig men ja undra kan jag vara gravid i allafall? jag har ibland glömt att ta pillret men då har de bara varit en timma till 5 timmar efter

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.07.2021
Hej,
Eftersom du har tagit dina piller som du borde så tror jag inte att du är gravid. Det är helt okej fast man nån gång tar sitt piller några timmar för sent, med p-piller är 5 timmar trots allt helt inom ramarna för vad som är säkert.
Men med just Zoely är det inte helt ovanligt att mensen minskar mycket eller upphör helt, så det kan helt enkelt vara det som skett i ditt fall. Eftersom det är första gången det inträffar så tycker jag att du skall testa dig för säkerhets skull, men jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig.
Det är jättesvårt att säga om det kommer att vara likadant även framöver, det är trots allt inte så länge du har ätit dem. Man måste bara följa med och se vad som händer.
Kram,
Tessi