Post fråga
12.05.2015
Hej jag ska skicka post till en kompis men hon har skilda föräldrar och bor på två olika ställen. Hon är skiven på ställe A men kan jag skicka som vanligt med hennes namn och post nr till ställe B ? kommer det att komma till ställe B? Tänkte att det kanske åker till ställe A för att hon inte är skiven på B Anna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.05.2015
Hej Anna!
Det där var en lite knepig fråga, för vi misstänker att det är lite "specialfall" ute på mindre orter där postiljonen kanske vet vem som bor i vilka hus, vad barnen heter, vem som är skild osv. Byapostiljoner, speciellt i Svenskfinland, brukar nog kunna göra ett och annat undantag till Postens officiella regler - för kundernas bästa såklart. Vi gissar att om din kompis tex har samma efternamn som den som bor i huset du vill skicka till, så borde posten nog hamna i den postlådan. Och har hon inte samma efternamn, så kan du nog skriva C/O [mammans eller pappans namn] under kompisens för- och efternamn. Tex om folk har inneboende, tex en au-pair, så är den personen kanske inte registrerad på den andressen, men kan ändå få post till den adressen. Så vore vi du skulle vi nog chansa, men kanske lägga ett sms till mamman/pappan (du hittar numret tex genom att skicka namnet som sms till 16400 eller liknande tjänst, eller kolla om hen har Facebook) om att post är på väg till dottern.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott