Sex
25.01.2023
Hej
Jag är en tjej 12 år som funderar kring sex och hur man gör skönt för sig själv. Använda gurka.? bannan:? Fråga sina tjejkompis hur dom gör.?
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.01.2023
Hej!
Jag antar att du frågar om hur man gör det skönt när man har sex med sig själv. För det första rekommenderar jag att du gör det på en tidpunkt och på en plats där du vet att du inte blir störd eller avbruten. T.ex. på kvällen i din säng före du ska sova.
Jag tycker att ett bra sätt att börja på är att man börjar tänka på någon speciell person som man tycker om eller som man tycker att är snygg (en person du känner eller kanske någon från en film) och sedan börja fantisera om den personen. Man kan till exempel hitta på en liten historia om hur man träffar den personen och hur ni sedan börjar röra vid varandra och så vidare. Man kan även låtsas att man själv är någon helt annan person. Låt din fantasi flöda!
Precis som att man har förspel innan man har sex med någon annan, kan det vara bra att ha lite förspel också när man är för sig själv och onanerar. Du kan börja med att smeka dig själv över hela din kropp och låtsas att det är någon annan som gör det. Låt det ta tid, ha inte bråttom. Det finns många ställen på kroppen som är känsliga för beröring förutom snippan, t.ex. brösten, halsen/nacken, rumpan och inre låren, ta tid på dig att smeka dig själv på dessa områden och kom ihåg att andas och slappna av. När du känner dig redo att börja röra vid ditt underliv kan det vara bra att veta att det inte bara är penetration (när något kommer in i din slida) som är skönt, utan för tjejer är det oftast skönast när man rör på utsidan av snippan vid klitoris.
För det första är det bra om din snippa är lite våt innan du börjar röra vid den, därför rekommenderade jag att du ska fantisera mycket och röra dig själv på andra delar av kroppen före. Man kan börja onanera även om man är ganska torr men det är bara inte lika skönt då. Börja med att långsamt och försiktigt massera området runt din klitoris. Din klitoris är väldigt känslig så därför är det bra om man tar det lätt och försiktigt till en början. Efter en stund kan du börja föra dina fingrar ovanpå din klitoris och fortsätt massera på ett sånt sätt som du tycker att det känns bäst för dig. Det kan ta en tid innan du hittar rätt teknik som passar dig men det gör ingenting. Man ska gärna ta det långsamt i början men man kan öka takten vartefter beroende på hur det känns för en själv men kom ihåg att du inte har bråttom. Njut av stunden och av dina fantasier och våga experimentera och leka med dig själv.
Det finns flera olika sätt man kan onanera på och flera olika ställningar man kan vara i. Du kan t.ex. använda din andra hand för att sära på dina blygdläppar för att lättare komma åt din klitoris, eller så kan du föra in ett finger i din slida om du känner för det. Du kan också experimentera med olika positioner, t.ex. kan du ligga på rygg med en kudde under dina höfter, du kan ligga på sidan, stå på knäna eller på alla fyra, man kan även onanera i duschen men duschmunstycket. Bara din fantasi sätter stopp för vad du kan göra när du onanerar.
Jag vill ännu påminna om att dom flesta tjejer och kvinnor inte har det som skönast när något trycks in i deras slida. Det allra skönaste för tjejer är när deras klitoris får beröring. Det kan absolut kännas skönt när någonting är inuti en men det är inte det som är skönast när du onanerar. Om du vill föra in något i din slida är det viktigt att du är tillräckligt våt och tillräckligt avslappnad. Jag rekommenderar starkt att du börjar med ett finger och om det känns bra kan du pröva med två. Det ska inte ta ont. Om det gör ont beror det antagligen på att du inte är tillräckligt våt och avslappnad. Om du känner att dina fingrar inte räcker till och att du vill pröva med t.ex. en banan eller gurka som du själv skrev så är det viktigt att du ser till att du tvättar dom ordentligt först och jag skulle också rekommendera att du sätter en kondom på dom. Inte för att du kan bli gravid av en gurka men för att det är mer hygieniskt så, dessutom har kondomer lite glidmedel på sig som gör det lättare att föra in i slidan. Kom ihåg att det inte ska göra ont, ifall om att det gör det kan du t.ex. onanera med gurkan på utsidan av snippan och försiktigt gnida den mot din klitoris.
Kom ihåg att det här inte är något som du måste vara bra på direkt utan det är ofta något som man lär sig med tiden. Ju äldre du blir desto mer kommer du att lära dig om din kropp och vad du tycker om och vad som är skönt för dig. Minns att slappna av, njuta, fantisera och ha roligt. Resten kommer med tiden.
Du kan absolut prata med dina kompisar om det här ifall du känner dig bekväm att göra det. Det är alltid bra att utbyta lite tips med varandra!
Här lägger jag till en länk där du kan läsa om de olika delarna i ditt underliv så du vet var dom är och vad dom har för funktion.
Klicka här för länk!
Kram!
/Rosanna