Sex?
02.10.2022
Hej decibel vad är det egentligen när man har sex. Jag har trott att kvinnan lägger in sin del och killen sin och så är det klart men är det så? Morot

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2022
Hej,
Sex är ett ganska stort begrepp och det kan betyda ganska många saker, allt från att man kysser och smeker varandra till att man har samlag. Men i de flesta fall då man rent allmänt talar om att man "har sex" med någon så menar man hela händelsen. Det börjar oftast med ett "förspel" där man kysser och smeker varandra utanpå kläderna, och sedan innanför kläderna. Detta gör man eftersom det är skönt och för att man bygger upp stämningen och upphetsningen. Sedan då både tjejen och killen (om det är ett heterosexuellt par) är tillräckligt upphetsade så är killens penis hård och tjejens slida är fuktig och har utvidgats lite. Då för killen in sin penis i tjejens slida och man rör sig tillsammans på ett sätt som känns skönt. I bästa fall uppnår båda två orgasm, d.v.s. den känsla som brukar betecknas som själva "höjdpunkten". I samband med att killen får orgasm brukar han också få utlösning. Efter samlaget är det ganska vanligt att man är nära varandra en stund till och kanske kramas, och det är det som brukar kallas för "efterspel".
Du skall komma ihåg att sex (ALLA former av sex) alltid skall vara frivilligt, så att båda två verkligen VILL göra det. Ingen har rätt att tvinga någon att göra någonting som man inte vill, och ingen måste ha sex innan de själva känner sig redo för det.
Det är bra att du frågar då det är någonting du funderar över!
Kram,
Tessi