ticks?
22.12.2020
Hej!
Jag har ibland otroligt jobbiga perioder då jag helt tappar kontrollen. Det känns som att allt bara kryper i mig och jag vill ta sönder precis allt som kommer i min väg. När dessa perioder inträffar slår och biter jag mig själv, kastar mig mot väggen, dänger till arm eller ben in i betongvägg, kastar allt som finns runtomkring mig överallt (speciellt kläder flyger i golvet), jag slår i väggarna, slår mig själv i huvudet och liknande. Detta för att jag känner att jag måste göra det, det lixom kryper till i hela kroppen som om att nånting inte bara vill utan MÅSTE ut och jag kan inte kontrollera detta. Jag känner också ett behov av att skrika rakt ut men detta är inte någonting jag gör utan kan behärska, samma sak känner jag ett behov av att kasta sönder speciellt elektronik men det är också något jag kan kontrollera och motstå.
Jag är överlag annars en otroligt lugn person och har alltid varit, aldrig i slagsmål, aldrig trotsig mot varken föräldrar eller andra människor och jag känner inte igen detta beteende i mig själv. Det kommer ytterst sällan, kanske en gång i månaden eller en gång varannan månad, men när det kommer väller det bara över mig och jag gör ofta mig själv ganska illa och det slutar alltid med både sår och blåmärken och jag kan inte stoppa det för hela kroppen skriker ifrån tills jag inte kan annat än att bara släppa kontrollen. Vad kan detta bero på? Det är någonting jag kännt av nu nångång ibland under bara det senaste året och heller inget jag länge haft problem med. När det kommer varar det ofta runt 4 timmar men under dessa timmar är det periodvis lättare att kontrollera.
Hjälp mig att förstå mig på mig själv, jag är trött på att mitt i allt få attacker de jag sitter och slår, biter och gör mig själv illa. jagblirgalen

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.12.2020
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss! Förlåt att ditt svar har dröjt <3 Vi har varit lediga några dagar under julen.
Ledsen att höra att du har jobbiga perioder. Du skrev i rubriken ”ticks?” men jag tycker inte riktigt det låter som det. Det låter mera som att du har hållit en hel del undertryckta aggressioner i dig som vill ut nu, troligen på grund av det som hände när du var yngre som du skrev om i hemliga rutan. Det låter som att du vill hitta ett sätt att få ut all den smärtan som sparats i dig (utan att du nödvändigtvis är medveten om vad det är som händer). Men kom ihåg att det som hände dig inte var okej och inte ditt fel. Kanske sipprar ilskan ur dig nu för att du inte haft krafter till det förut - du vill slåss för dig själv. Det är okej att vara arg men låt inte din kropp lida mera genom att du själv gör den illa. Din kropp är stark och jag vill du ska vara vän med den för att den burit dig genom allt - den älskar dig som fortsätter låta ditt hjärta slå, dina lungor andas, och dina ben att bära dig framåt. Däremot tycker jag bra du kan låta dig skrika rakt ut om du är på en sån plats att det går, det kan vara nyttigt att låta sig själv ha en röst och föra ljud. Om du är rädd för att dra uppmärksamhet till dig så skrik in i en kudde medan du har musik på.
Aggression och ilska är något som kan vara svårt att uttrycka och nästan lite tabu att ha, men om du känner att du behöver få ut det så tycker jag inte att du ska hålla tillbaka – bara lära dig på vilka saker det är okej att ta ut det och inte. Ilska kan vara en styrka bara man lär sig hantera den. Till exempel så slå inte dig själv, men du kan skaffa exempelvis en stor kudde som det är okej att slå och sparka på. Vissa tycker det hjälper att ha ett verktyg, som en hoprullad tidning, att slå och hacka med. Du känner i din kropp vad det är du vill och behöver göra. Du är inte alls ”psycho” eller nåt för att du gör så här, det är till och med rekommenderat inom vissa terapiformer som en metod att få ut energierna och känslorna bakom beteendet (som sagt, så länge det inte skadar dig eller andra). Annat du kan göra är att riva sönder papper, typ reklamtidningar. För vissa hjälper det att fara ut och springa, eller att rita med kritor på ett stort papper (kritor är bra för att de går att gnugga hårt). Du kan förbereda dig genom att skaffa nåt sånt här passligt "ilskeobjekt" tills näst gång det här händer. Om du känner att du vill kasta saker så kanske du kan på förhand hitta nån passligt billig sak från loppis eller där hemma som det är okej att kasta utan att nåt farligt går sönder.
De här sakerna kan förstås vara svåra att göra annanstans än privat, så om de här impulserna kommer också när du är ute nånstans bland folk så kan det vara bra att skaffa nån form av ”squishy” stressboll eller stressleksak som du kan klämma på och dra i.
Det är bra att du får utredas för potentiella diagnoser (när man vet vad man har så är det lättare att veta vilka metoder det finns för att må bättre), hoppas du också kan få/har fått terapi. Mediciner funkar bäst tillsammans med terapi. Ta gärna upp också den här ilskan du känner med de som du träffar inom vården.
Du får hemskt gärna skriva in igen om det som du tänker och känner. Det kommer bli annorlunda, hang in there!
Många kramar, Kix