Vad fan skall jag göra
27.01.2020
Hej jag har ett litet problem. Jag har haft sex med en person och han ville inte att någon skulle veta så vi höll det hemlit. Men han var snygg så jag ville berätta till mina bästavänner så jag gjorde det. Och nu har allt spridits och han jag hade sex med säger att jag hittat på allt fast det var sant. Så nu får jag all skit av folk och mina bästavänner tycker jag e oärlig och opålitlig så dom har dragit sej undan. Vad fan skall jag göra? Förstörd tejj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.01.2020
Hej,
Det är svårt att säga vad du kan göra för att "ställa allting tillrätta". Dels tycker jag att du skall be om förlåtelse till personen du hade sex med. Om ni hade kommit överens om att ni inte skulle berätta om det som hände för någon så bröt du ju mot det löftet, och svek det förtroendet då du berättade det vidare. Personen har rätt att vara ledsen eller arg över det. Så det bästa du kan göra i det läget är att vara ärlig mot honom och be om förlåtelse, det kanske inte ändrar på någonting men det behöver göras. Sen kan jag ju förstå att det känns sårande för dig att människor nu tror att det är du som hittar på - fast det inte är fallet.
Jag kan tänka att det är synd att dina vänner lyssnar mer på andra än de gör på dig, men det är nog inte alltid så lätt att veta vem det är som talar sanning - även om både du och killen vet hur det egentligen ligger till. Det är ord mot ord - och människor tycker ofta om lite drama så saker kan få helt andra proportioner än vad som är vettigt. Om de verkligen är dina vänner så kommer de nog att komma tillbaka till dig. Jag tycker att du skall försöka tala med dem. Du kanske inte lyckas få dem att ändra uppfattning om denna sak - men oavsett vad som har hänt så är det knappast värt att kasta bort en vänskap på grund av - och om man skall vara petig (vilket du kanske inte skall vara just i detta läge) så kunde du vara väldigt ledsen över att de inte tror på ditt ord - utan väljer att tro på honom istället.
Tyvärr har jag ingen patentlösning som skulle göra att allt blev bra i en handvändning. Fördelen med de flesta "katastrofer" av detta slag som inträffar i din ålder är att de rätt snabbt går över och glöms bort. Försök att tala med killen, och försök att upprätta relationen till dina vänner igen. Du har i princip ingenting som du behöver be om ursäkt för till dina vänner - så kanske det är bäst om ni försöker gå vidare helt enkelt?
Skriv gärna och berätta hur det utvecklas.
Kram
Tessi