Pengar
08.07.2018
Hej! Nu är det så att mina föräldrar (främst min mamma) tar pengar ifrån mitt konto. Dom frågar inte ens innan dom tar, eller säger att dom tagit. När jag frågar henne varför hon tog t.ex 100€ så säger hon att det var i misstag. Hon brukar ge tillbaka då när jag säger till henne (oftast) men nu har hon inte gjort det i Juli och hon börjar bli skyldig mig närmare 500 euro. Hur ska jag få henne att sluta ta från mitt konto? Det är ändå min månadslön som hon tar, som jag själv tjänat ihop. Går det att på något sätt stänga ut mina föräldrar från mitt konto så att bara jag har tillgång till mina pengar? Jag har ju ändå inte så mycket pengar, och jag tycker att hon skulle kunna använda sina egna. Fyller 18 nästa år men tycker inte om att de bara tar pengar av mig hela tiden utan att ens säga nåt och detta har pågått redan i många månader, och fastän jag har sagt åt henne så fortsätter hon att ta, så ja tänker att enda lösningen snart är att stänga ut henne från mitt konto, men är det ens möjligt för en minderårig? :)

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.07.2018
Hej!
Vår expert Juristen Ida har tidigare svarat på om föräldrar har rätt att ta pengar från sitt barn konto och hon svarade såhär ”Regeln är att minderåriga som fyllt 15 år har rätt att bestämma själv över de pengar som de själva tjänat ihop. Andra pengar och tillgångar kan föräldrarna bestämma om. Lösningen på problemet beror alltså lite på varifrån pengarna kommit från början.”. De vill säga att dina föräldrar inte skall ta dina pengar, som du skriver är det du som har tjänat ihop dina pengar, så det är du som skall bestämma över vad du gör med dem. Jag kollade med en bank och de sa att föräldrarna har tillgång till barnens konto tills barnen är myndiga.
Jaa, detta va knepigt. Det är dina pengar och de borde verkligen inte ta dina pengar. I och med att du nu vet att dom inte har någon rätt att ta dina pengar, så kan du säga det. Vet du varför dom tar pengarna? T.ex. kan det vara så att de tar pengarna för att klara sig? Om det vore orsaken så skulle det inte vara rätt från deras sida att bara ta, de borde fråga av dig om de får låna pengar.
Hälsningar Ida