Spöken
21.04.2015
Hej detta kanske kan ses oseriöst men jag säger från början.
I julas dog min farmor av någon form av cancer, det var hårt och mycket kris i det hela angående arv osv.
Nu här igår (baserat på datum denna fråga ställs) så hörde jag något på dörren som lät. Det lät som om någon knuffade dörren (klockan 2 på natten) det var konstant. Sen bad jag det att sluta, det slutade knacka i en liten stund men sen kom det tillbaka, jag vart ju så rädd att jag sprang ner, men när jag gick igenom där det kom ifrån så ryste jag rejält.
HJÄLP JAG KAN INTE SOVA Adam

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.04.2015
Hej Adam!
Huuu... Oavsett vad det var, så låter det som att du blev lite spooked av det? Och det är ju aldrig kul. Vad det var - övernaturligt eller inte, alltså - kan vi inte säga. Vi VET inte, och kanske är det inte heller vår sak att uttala oss om huruvida exempelvis spöken finns eller inte. Inte heller har vi någon sakkunskap inom det här området (närmaste vi kommer är typ saker vi snappat upp i TV-serien Supernatural och liknande). Kanske skulle man hitta någon sakkunnig österbottning om man sökte, men...
Om det i grund och botten handlar om att du inte vill bli uppskrämd igen och att du känner dig otrygg på det här stället, så kanske du behöver fundera på hur just du kan undvika att bli det. Kanske genom att googla på olika skydd? Vi kan tänka oss att det finns en hel del på nätet, allt från äldre kulturers skyddstecken eller skyddande föremål till modernare tiders? Olika trygghetsaffirmationer du kan upprepa för dig själv? Genom att prata med någon kunnig inom området? Finns säkert olika typer av hjälp/råd att fås på nätet. (Tyvärr troligen inga sådana experter som Dean och Sam i Supernatural :/) Nattlampa? Sova i ett annat rum? Sova över hos någon kompis någon natt? Sova med katten/hunden/syskon i rummet? Med musik/talbok på? Eller tackla det från farmor-hållet, alltså tex tala med din pappa om henne, ta reda på mera om henne, kolla läget med konflikterna hennes död väckte, gå igenom dina egna minnen av henne? Whatever works for you så att du får lugn och ro och känner dig trygg. Skadar ju säkert inte att pröva än det ena och än det andra - så länge det inte "kostar" dig för mycket (allt från pengar till mera rädsla). På något vis måste du ju komma till den punkt att du kan sova lugnt om natten.
Håller tummarna att det, vad nu det än var, inte stör dig fler gånger.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna