Studiebostäder i Helsingfors
24.04.2016
Hej!
Jag har frågat så många, men det kommer olika svar och jag får aldrig helt på klart hur det ligger till. Jag kommer troligtvis inte få reda på om jag får någon studieplats förrän juli eller augusti (ifall jag hamnar på reservplats). Jag trodde man kunde ansöka om studiebostäder först då man visste att man fått studieplats, men så verkar nu inte fallet. Märkte nu t.ex. att den egentliga ansökan till Majstrandens studiebostäder gick ut den 20. april. Nästa ansökningstid startar 30.5. Hur stor chans är det att få studiebostad som österbottning vi den andra ansökningstiden vid Majstranden? Och vart annat kan jag söka, och NÄR? Hur är det med Hoas bostäder t.ex.? Kan man lita på bostäderna som finns på deras sida? Och hur är det med avstånd, etc.? Jag är så förvirrad och det känns som om jag inte har reda på någonting. Ge mig så mycket information som ni kan om allt detta, ni kan inte ge mig för mycket information. Tack i förväg.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.04.2016
Hej!
Som du redan skrev, så finns det miljoner erfarenheter av det här och därmed en massa olika åsikter. En person lyckades få lägenhet på ett sätt medan en annan person misslyckades på samma sätt osv. Nå, en ljusglimt kanske blir att du om några månader kan ge någon annan goda råd baserat på egna erfarenheter ;)
Som jag förstått det ska man nog söka lägenhet innan man vet om man sluppit in. Better safe than sorry; i juli-augusti kan det vara väldigt svårt att få tag på längehet, eftersom så många sökt redan på våren-försommaren. Det är nog därför också som studiebostadsbolag har flera ansökningstider, de portionerar ut lägeheterna lite så att inte allt är slut redan i april. Jo, det kan vara knepigt om man får en lägenhet och sedan ingen studieplats, med tanke på garantihyror osv, men oftast får man nog väldigt snabbt en studielägenhet uthyrd till någon annan som blivit utan. Så sök lägenhet nu och håll tummarna! Det kan ju även hända att det finns linjer i Helsingfors som har sen intagning och som du kan gå ett år tills du kan söka in på nytt.
Ett annat tips är att ta vad som bjuds nu till att börja med och sedan söka något bättre/närmare skolan osv. Tex redan i oktober-november börjar par flytta ihop, hitta kämpisar och byta till större lägenhet, hoppa av sina utbildningar osv och då brukar studielägenheter bli lediga igen. Vi är många som har bott i de märkligaste/sämsta lägenheter eller krypin i något skede av studierna - det är bara tillfälligt och det mesta kan man stå ut med. Ett annat alternativ är att hitta kämpisar att dela lägenhet med nu till att börja med. Skolan du sökt till kan ha olika forum där du kan efterlysa sådana, men pröva även med Facebook och andra sociala medier, till och med Jodel kan hjälpa (nån känner nån och tipsar). Sök också på fb efter olika grupper som antingen har med skolan eller med efterlysningar att göra, genom dem kan du förhoppningsvis få napp. Igen, att ha rumskompisar kanske bara är tillfälligt. Eller så blir det bästa lösningen ever, man vet aldrig :)
Ett bra tips när det gäller lägenhetens placering är att kolla spårvagns-, metro- och bussrutter. Du kan bra bo många kilometer från skolan om det ändå bara tar 7 minuter med metron till skolan. Kolla tex via reittiopas.fi genom att knappra in varifrån (en lägenhets adress) och vart (skolan) och så föreslår den olika rutter, närmaste busshållplats, klockslag så att du vet hur många minuter resan kommer att ta osv. Det kanske är nödvändigt att tex först ta buss en bit och sedan metro eller spåra, men försök att undvika alltför många byten, eftersom väntetiderna gör att resan tar länge fastän du har kort väg. Till en del kan du även cykla, så kolla även via olika karttjänster på nätet vilken som är kortaste cykelvägen till skolan också. Helsingfors är faktiskt full av shortcuts i form av cykelvägar, så även om du inte vill/kan cykla året om, så kan du tjäna in mycket på en bra cykelrutt.
Förutom Hoas, som nog är pålitligt, så kan du kolla via Vasa nation också, de har egna lägenheter och mittiallt har du tur ;) http://vasa.nation.fi/medlemar/bostader#tab1
Hoppas det här var till hjälp nu. Håxa att kolla våra sidor om att flytta hemifrån också, där finns en maaassa goda råd och tips om sådant du behöver veta och förbereda dig på. Kolla även sidorna om ekonomi, även där finns miljoner saker du kan ha nytta av. Och månadens tema om hållbar livsstil, där finns bra spartips.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (som är lite nyfiken på hur det går sedan, så vill du får du gärna skriva in sen i höst och berätta hur det gick ;) )