Tjäna pengar på Youtube
22.02.2017
Hej!
Jag har en youtube kanal. Nu är jag dock nyfiken på hur jag ska gå tillväga om jag börjar tjäna pengar på youtube. Måste jag anmäla det till Skattebyrån och i så fall hur ändrar jag det då jag kommer få mer inkomst?
Praktikanten Fanny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.03.2017
Hejsan, vi ska höra med en av våra experter vad han säger, återkommer med svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Vi prövar att skicka till en annan, ursäkta dröjsmålet.
Hej, bloggar fungerar på samma sätt som ett företag, man ska registrera företaget och då kan man tex skicka fakturor till andra företag som man gör olika samarbeten med. Man har en bokförare som sköter allt som skatter och liknande. Som youtubekanal kan man kanske också höra till något nätverk som sköter allt sånt här.
Dock finns det ju flera sätt man kan tjäna pengar på youtube, just via samarbetsvideor men man kan också tjäna pengar via visningar, google tar en del av vinsten där iallafall men hur det blir med skatt och sånt måste en bokförare svara på. Eller så tar du kontakt direkt till din skattebyrå så kan de också hjälpa dig.