Vill inte bo hemma
17.07.2015
Hej! Jag är en tjej som nyligen blivit myndig, och ska börja tredje året i gymnasiet. Jag har dock ett relativt stort problem; jag avskyr mina föräldrar. Verkligen avskyr. Jag vet inte om någon av dem faktiskt gjort något mot mig, men jag orkar inte bo hemma längre. Jag är helt öppet för hela rumskamrats-konceptet, jag jobbar lite deltid så jag har en liten inkomst, även om den är begränsad. Jag vill dock helst inte avbryta mina studier. Så jag undrar om det finns nåt sätt ni känner till att komma hemifrån och bo någon annanstans? För jag står verkligen inte ut med dem längre. Jess

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.07.2015
Hejsan Jess
Det är egentligen helt normalt att du känner som du gör. Det är livets gång att man ska växa upp och vilja bilda sitt eget hem osv. Det är ju ganska tidigt för dig att nu redan flytta hemifrån men du har iaf din egen rätt att bestämma om sånt nu när du fyllt 18.
Många gånger kan det ju vara någon liten grej som man stör sig på hos varandra som sen mittiallt kan bli till en jätte grej. Men sen brukar det ju kunna gå över igen efter en tid. Nu vet jag ju inte vad som hänt mellan er och du verkar inte kunna sätta fingret på något själv heller men kanske tiden helt enkelt är mogen för att du ska bilda eget bo.
Det kostar ju en del att bo i eget hushåll, vi har listat det mesta som du kan läsa mera om HÄR. Du kan säkert få både studiestöd och bostadsstöd. Hur mycket det skulle bli kan jag inte säga, det bästa skulle vara om du går in till ett Fpa nära dig och har dem att räkna ut vad du skulle få för summa i månaden så vet du om du skulle klara dig. Eftersom du ännu gå på andra stadiet så kan det hända att studielån inte är aktuellt för dig.
Du ska absolut inte avbryta dina studier, det skulle vara det sämsta du kunde göra. Gå klart gymnaiset, men ta kontakt till Fpa och undersök om du skulle ha möjlighet att bo ensam. Om det inte skulle funka kan du kanske tänka att du ska orka ett år till, när du har gymnasiet över ska du säkert ändå söka dig vidare någonstans så att du iaf blir tvungen att flytta hemifrån. I städer där det finns många studeranden finns ju lite billigare studiebostäder som man kan ansöka om, eller så söker man på den öppna marknaden.
Önskar dig all lycka <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna