Bula vid operationsärr
19.02.2019
Hej! I december 2017 bröt jag vristen och operarade in 10, 11, 12? skruvar och en järnplatta. Har ännu kvar järnet eftersom att jag inte störs alltför mycket av det. Bredvid ett av ärren har jag nu dock fått en stor bula, ca 2 cm i diameter, för kanske tre veckor sedan. Den blir varken större eller mindre med tiden, men svullnar upp om jag suttit ner för länge. Man känner den väldigt tydligt med fingrarna och ser också tydligt att benet buktar sig sett snett uppifrån. Gör inte ont att trycka och är inte blått eller liknande. Undrar vad detta kan vara? Känns dumt att gå till vårdcentralen för småsaker som detta, men vill gärna veta så tänkte att jag frågar här. H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2019
Hej.
På basen av det du skriver så låter det lite som ett blodkärl som svullnar upp och orsakar bulan, men eftersom du har blivit opererad där så tycker jag att du skall gå och visa upp det. Eftersom det antagligen är en följd av operationen eller av plattan/sruvarna så tycker jag att det är bättre att visa upp det en gång för mycket än en gång för lite.
Ring hvc och boka en läkartid så får läkaren ta ställning till om det behöver visas upp för kirurgen som opererade dig eller om det är bara att leva vidare.
Kram
Tessi