Crush på en lärare?
24.01.2025
Hej jag går i åttan och har ett problem med en lärare som jag har haft sedan sjuan. Alltså hon är supertrevlig men för nån anledning är jag typ rädd för henne? Min puls höjs, jag blir riktig svettig och jag kan inte tala när hon talar med mig eller då hon är nära. Ibland så rör hon mig en millisekund, men det gör endå så att jag blir helt varm i ansiktet. Jag har liksom ingen fokus och jag tror att jag kanske gillar henne...? Men allting är så förvirrande och jag förstår INGENTING Abra kadabra
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
30.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Du har helt rätt i att känslor av rädsla och förtjusning ligger nära varandra då det kommer till de fysiska åkommorna i kroppen som dessa ger upphov till. Båda känslorna kan orsaka förhöjt puls, svettningar, nervositet och svårigheter att kunna forma meningar. Jag vill berömma dig över hur fint du redan kan identifiera de olika känslorna samt hur de känns i kroppen. Det visar stor mognad och känslomässig intelligens.
Det är inte alls ovanligt att man blir lite förtjust i en lärare, som man anser vara supertrevlig. Du är långt ifrån ensam med det här och det är verkligen helt mänskligt att bli förtjust i personer som man ser upp till. Man kan inte rå för sina känslor, även om man gärna ibland skulle vilja styra dem. Ibland gillar man helt enkelt “fel” person och det blir en jobbig situation, men jag vill ändå poängtera att dina känslor inte skadar någon. Jo, känslorna lägger dig i en obekväm sits, men de skadar ändå varken dig eller din lärare.
Det också helt normalt att känna sig förvirrad och att ha svårt att förstå vad som är på gångs inom en själv, det är en del av tonårstiden. Det sker en massa förändringar i både kroppen och själen under den tidsperioden och det är klart att man då kan känna sig minst sagt vilsen. Allt detta är fullständigt okej. Men oroa dig inte, dina känslor kommer nog att avta med tiden. Det här kommer inte att vara för evigt, även om jag bra kan förstå att situationen är jobbig för dig just nu. Viktigaste är att du inser att dessa känslor du har inte kan leda till en relation, utan att de snarare är ett tecken på ett den här läraren är en viktig förebild för dig.
Om du känner att det är svårt att koncentrera dig på den här lärares timmar eller om en specifik uppgift känns alltför utmanande att utföra, kan du alltid ta hjälp av en annan vuxen i skolan. Det kan vara en skolcoach, en skolkurator, en speciallärare, din klassföreståndare eller egentligen vem som helst annan vuxen som du känner tillit för. Våga be om hjälp då du känner att du behöver det. Det finns alltid alternativa lösningar om det uppkommer något som känns alldeles för svårt. Allting kommer att fixa sig, på ett sätt eller ett annat <3
Kram, Lila