Ensam
23.02.2020
Hej
Jag känner mig ensam i skolan jag måste sitta själv alla raster villket inte gör skolan så rolig. Jag blir inte mobbad men har ingen att vara med nu på lovet eller i skolan känns som att ingen vill att jag skall vara med dom. Edith

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.02.2020
Hej!
Tack för din fråga! Att kännas sig ensam är verkligen inte roligt, de flesta har någon gång känt sig ensam så det är verkligen inte ovanligt och du är inte ensam. Kan förstå även att det inte är så kul att gå till skolan när du känner så som du känner just nu. Det som jag kommer att tänka på när jag läser din fråga är att hur går dina tankar om dig själv? Tycker du om dig själv? För jag är säker på att det finns de som tycker om ditt sällskap och vill vara med dig. Jag hoppas också att du tror på det.
Vad kan du göra för att få kontakt med nya människor? Våga ta kontakt, finns det t.ex. någon i din klass som du kunde hänga med på rasterna? Det kan vara skrämmande att börja prata med någon som man inte vanligtvis umgås med, och det är helt okej ifall det skulle kännas så. Vänskap tar en tid att bygga upp, så ha tålamod. Det som även är viktigt att komma ihåg är att man klickar inte med alla människor, så är det bara.  Kom alltid ihåg att du duger precis som du är!
Jag skulle även vilja att du pratar med någon, t.ex. dina föräldrar, syskon eller någon annan bekant - prata med någon som du litar på. Ifall du känner att det inte finns någon som du kan prata med, kontakta kuratorn eller skolhälsovårdaren. Dom finns där för att hjälpa! :)
Ta hand om dig!
Kram, Ida