Förälder med psykisk ohälsa. (Tw sh, m.m)
12.06.2022
Hej decibel! Min pappa är deprimerad och han tar mediciner mot det, men idag så berättade mamma om hur pappa hade bränt upp ett rep som han tydligen hade tänkt använda för att ta självmord. Det är så tungt att bo hemma när ena föräldern (pappa) mår dåligt och den andra (mamma) skyller på sig själv att det skulle vara hennes fel att han mår som han mår. Jag vill inte prata med någon av dem om hur deras välmående och beteende får mig att må för att jag vet att de inte kommer må bättre av det. Jag själv har skärt mig själv ganska så ordentligt förr men det har lugnat ner sig num Men det händer ändå att jag skär mig ibland om något tufft gar hänt. Mamma och pappa har tänkt på att skilja sig men jag vet inte hur det är med det just nu.
Pappa och mamma har båda arbetat i vår familje-ägda ladugård i många år nu, men mamma har bestämt sig att hon ska byta arbete och börja som dagistant istället. Detta påverkade pappa något ordentligt och han är helt vilsen i sina egna tankar. Han vet inte vad han ska göra utan mamma för att hon var som den första som faktist ville umgås med honom. Mamma är med andra ord pappas första och enda kärlek.
Jag skulle så gärna vilja att pappa får hjälp före han bestämmer sig för att livet inte är värt att leva. #jagstärktemigpåminatårarnärjagskrevdetta✌️

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.06.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in, din situation låter nog väldigt jobbig och jag kan förstå om det påverkar dig negativt också i vardagen. Jag är dock glad att din pappa fått mediciner, det betyder att han är i vårdkontakt, och att det finns folk som jobbar för att han ska börja må bättre. <3
Jag förstår kanske inte riktigt varför din mamma berättade om repet för dig? Det känns som att du kanske skulle må bättre av att inte veta såna detaljer, kanske du kunde prova säga det till henne? Men, jag tänker att en orsak till att hon berättade (men att det inte riktigt kom fram i hur hon sa det), var att han bränt upp det för att han bestämt att han INTE ville ta självmord. För i så fall är det ju ett riktigt bra tecken att han valde att bränna det. Liksom att eliminera såna objekt från sitt liv.
Det är fint av dig att vilja hjälpa din pappa i den livskris som han går genom just nu. Men kom ihåg att det är inte ett barns roll att behöva göra sånt. Du kan ju inget åt att du oroar dig, men den som du i huvudsak ska försöka ta hand om så är dig själv. Känn efter vad det är som DU behöver. Genom att hjälpa dig själv så hjälper du indirekt din familj också, för att de också vill att du ska må så bra som det är möjligt under denna prövande period. Det skulle vara jättebra om du hittade någon utomstående att prata med om allt detta. Jag rekommenderar starkt att du tar kontakt med FinFami, de finns till för att hjälpa anhöriga till människor med olika psykiska problem, och för att ge stöd. Jag lägger HÄR en länk till FinFami Österbotten. När de pratar med en ung person så kan man också göra det på olika sätt via nätet om man inte vill/kan träffas fysiskt. Deras tjänster är gratis.
Jag önskar dig och din familj allt gott <3
Kram, Kix