Fotsvamp
20.02.2019
Tjena, mina skor är lite lökiga tror jag, så jag har fått fotsvamp. Vi har nån salva mot fotsvamp hemma som jag kan ta bort det med, men jag undrar om man kan tvätta ut skorna på nåt sätt, så man slipper få det igen. De är gjorda av vad jag tror är syntetiskt läder och gummisulor. Kan man typ spreja något i dom så de inte är infekterade och ger mig fotsvamp varje gång jag har på mig dom. Är det kanske något annat som gör att jag får fotsvamp. Lantis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2019
Hej.
Fotsvamp trivs rätt bra om man har väldigt täta skor som inte andas, där fukten stannar kvar, vilket låter sannolikt om dina skor är av syntetiskt läder eftersom det inte andas.
Det låter bra om du behandlar dig med salvan som ni har hemma. Tvätta fötterna varje dag och byt till rena strumpor, gärna i bomull så att det inte blir för varmt och fuktigt om fötterna. Strumporna bör tvättas i 60 grader för att svampsporerna skall försvinna. På apoteket kan man även köpa ett probiotiskt puder som man kan lägga på fötterna och i strumporna som dels tar upp fukten och gör att det inte luktar.
Men jag är faktiskt inte säker på vad du kan göra åt skorna, eftersom de är av ett material som är svårt att tvätta - och även om du skulle tvätta dem så finns risken att samma problem uppstår på nytt om de är väldigt täta och svettiga. Så mitt råd skulle då vara att helt enkelt skaffa nya skor, eller åtminstone vänta med att använda dem på nytt tills dina fötter mår bra.
Kram
Tessi