Få vänner?
27.03.2022
Hej, jag har inte så många vänner längre. Jag har börjat på en ny skola sedan 2 år tillbaka och nej jag är inte ensam där utan har nog vänner att prata med men inga som jag skulle kunna vara med på fritiden.
Och tiden har ju gått sen jag började på en ny skola och jag har bara en vän kvar från gamla skolan som jag kan vara med på fritiden (vi e dock inte så ofta med varann).
Jag har också svårt att prata med människor jag inte känner så bra och speciellt om det är flera så blir jag lätt den som sitter och är tyst i gruppen.
Vill få tips hur jag kan våga prata mera och få vänner att vara med på fritiden.

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga.
Det här är nog något som många funderar över, det kändes ju liksom lättare att få nya vänner när man var barn, då kunde man bara fråga om ett annat barn ville se typ ens nya barbiedocka eller nåt :D Och speciellt nu när vi har gått genom coronapandemin så har man kanske tappat en del sociala band som man tidigare hade, när man isolerat sig mera. Ifall det är så, så skulle jag kunna tipsa dig om att skriva en lista på människor som du i något i skede har varit vän med, men som kanske ”lämnat” lite sen du började en ny skola. Kanske skulle det kännas lättare för dig att skicka ett meddelande till nån av dem för att återuppta en vänskap, än att börja hänga med nån helt ny, ifall du är lite blyg? Jag har gjort det här nån gång förut, och skrivit något i stil med ”Hej, hur är läget? Det börjar bli jättelänge sen vi sågs, ska vi ta en kaffe någon dag?”. Det behöver inte vara mer avancerat än så :) Oftast blir människor bara glada över att bli påtänkta.
Det är ju bra att du har människor i din skola som du kan prata med medan du är där. Fundera på om du gillar någon av dem lite mera än de andra, så kanske du kan försöka börja skicka mera meme’s eller meddelanden åt den personen också på fritiden, och se om du kan styra in er på att tala mera också utanför skolan, och så småningom umgås..?
Ifall du har någon hobby på fritiden så kan det också vara ett sätt att hitta nya vänner, eftersom man naturligt har något att prata om med folk som delar ens intresse. Sociala medier kan här också vara ett sätt att närma sig mera.
Det bästa tipset jag kan ge utgående från min egen erfarenhet är att helt enkelt försöka vara öppen för nya kontakter, och utstråla det genom att våga söka ögonkontakt, våga le åt folk, och våga ha artigt småprat. När man har utstrålningen av att avslappnat vara öppen för mera kontakt så tenderar människor dras till det. Om man är osäker på vad man ska säga åt en ny person/halvbekant så kan man försöka låtsas att den personen redan är en vän, och bete sig på samma vis som man skulle i så fall. Det har jag märkt att får också den andra personen att sänka garden och slappna av den med, som att man redan var vänner. Det att man berättar något om sig själv kan också visa den andra att man litar på hen och är trygg nog att berätta om ens tankar. Då kanske den andra också känner sig mera trygg att berätta om sig själv, och så kommer man igång med ett samtal där man också kan ställa frågor till varandra.
Ifall du har en partner så kanske din partner har kompisar med partners som du tycker verkar trevliga, och som ni kunde hitta på något tillsammans med, allihopa..? :)
Lycka till :)
Kram, Kix