Finska
03.04.2019
Hej!
Hur kan man öva sin finska själv? Jag vill inte bli bättre på grammatik och stavning och sånt utan hellre bara lära mig tala språket. Jag talar ganska bra finska från förut men skulle vilja lära mig det flytande typ...
Har ni några tips?
Tack! Tove

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.04.2019
Hej!
Något jag kan rekommendera för att lära sig att prata finska (eller språk överlag) är att gå en Tandem kurs. Ofta ordnas det av arbis eller mi. Såg att de ordnar i din hemkommun, men vårens tandem kurs är redan igång. Så kanske det vore något att anmäla sig till hösten? Tandem är pararbete, två personer med olika modersmål träffas. Du skulle isf vara tandempar med en person som har finska som modersmål. Paret träffas, pratar och diskuterar. Ofta är det så att man till först pratar endast finska med varandra och sen byter man till svenska och pratar endast det.
Något som hjälpt/hjälper mig är att se på finskspråkiga program och youtube videos. Och om du t.ex. ser en serie eller film så kan du välja att sätta finska som textningsspråk. På det sättet kan man nappa åt sig ord och fraser som används på finska. Är det t.ex. något ord eller fras som du inte vet vad det betyder, så skriv upp det och kolla upp vad det betyder sen.
Som du nämner så kan du prata finska bra redan, vilket är super bra. :) Lycka till!
Kram, Ida