Hitta en hobby
26.09.2021
Hej!
Jag är en 20 årig tjej som skulle vilja hitta min hobby.
Jag skulle vara intresserad av fotboll, futsal eller innebandy.
Grejen är den att jag undrar ifall det finns något lag man kunde börja spela med i Vasa trakten (~30 km) som inte är så hög divison alltså mest för skojs skull då det är länge sedan jag spelat någon bollsport. Sugen på att spela
Marcus Beijar n
Marcus svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
Ungdomsinformatör Piia svarar
01.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, vi har pusslat ihop ett svar av lite olika experter.
Så här säger Piia som spelar innebandy:
Det finns en innebandyhobbygrupp för tjejer genom SB Vaasa. Dit kan man söka sig med en låg trösken och vilken färdighetsnivå man har från förr spelar ingen roll. Träningarna är på söndagar från kl. 20-21, i Vamia Hansa-campusets sal. Om du är intresserad och vill registrera dig eller har frågor så kan du ta kontakt med Jani Nurkka, han leder gruppen och nås på Whatsapp, 050-4342307. Hans modersmål är finska men du kan nog prova skicka på svenska i alla fall, om du inte är så bra på finska :)
Så här säger Marcus som är insatt i fotboll:
Fotbollen har ju snart sin paus nu innan de börjar träna igen på vintern. Jag skulle föreslå FC Brändöpojkarna (även för tjejer, trots namnet) som har ett futsallag som spelar på hobbynivå. De har även ett division 3-lag i fotboll som börjar träna nån gång mot vintern/våren igen.
Hoppas du hittar nåt som passar dig och som känns roligt!
Mvh, Kix, Piia, och Marcus