Hjälp
13.12.2021
Hej! Jag ska på Tallinn kryssning, mitt id kort är försvunnet. Beställt ett nytt. Det har inte kommit. Kan man laga ett tillfälligt pass elr något i hamnen som man kan göra på flyg?? Hjälp vad skall jag göra Jag är körd

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.12.2021
Hejsan!
I första hand så skulle jag gå till polisstationen och fråga om du kan få ett tillfälligt ID-kort som du kan ha tills det nya du beställt kommer. Jag är liiite osäker på om det funkar så här med ID-kort också, men i alla fall om man förlorat sitt körkort så kan man göra så, eftersom de redan har dina uppgifter och allt.
Ifall ovanstående inte funkar, så kan man i vissa fall göra ett tillfälligt pass vid polisen, det är avgiftsbelagt och man måste göra det på plats vid en polisstation. HÄR kan du läsa mera om det.
Så, oavsett, sök dig till en polisstation och utred dina möjligheter.
Jag hoppas ditt ID-kort dyker upp!
Kram, Kix