Lilla språkprovet
05.05.2022
Hej. Jag skulle vilja veta lite mera om lilla språk provet, då jag vill veta om jag kan finska och vad kostar det att gå på lilla språk provet och var det finns och lite mera info

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.05.2022
Hej,
De allmänna språkproven är språkprov som mäter kunskapen hos vuxna, så med tanke på din ålder och att du fortfarande läser finska i skolan så tror jag att du har samma, eller till och med bättre möjligheter att kolla vad du faktiskt kan genom att titta på hur du klarar dig i de proven som du har i skolan.
Det lilla språkprovet kostar 120euro och provet ordnas på lite olika ställen i landet med jämna mellanrum. Genom anmälningsprogrammet kan du se var du kan delta i examenstillfällena. Så närmaste ställe för dig att delta i ett prov är i Karleby i September.
Det låter jättebra att ni har hittat ett sätt som motiverar dig till att lära dig finska, lycka till!
Hälsningar
Tessi