mobbning
06.10.2021
Hej! Mina vänner är jätte elaka mot mig. De säger dumma saker och retar mig hela tiden. Enligt de är det ett skämt, men jag tar illa upp. Vad ska jag göra? Jag har sagt det åt dem men de förstår inte
PS. jag brukar slå dem ibland för jag blir så irriterad. irriterad cheyy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2021
Hej,
Jag är ledsen att dina "vänner" för tillfället inte alls kan uppföra sig mot dig. Det är inte meningen att man skall behöva utstå elakheter från sina vänner. Det är ju meningen att vänner skall finnas där för en och få en att må bättre - inte tvärtom.
Har det alltid varit så att de sagt dumma saker eller är det någonting som har ändrat på senaste tiden? Har du någon aning om vad det kan bero på eller vad det är som har förändrats?
Då det kommer till mobbning så är det ju inte mobbarens uppfattning om vad som pågår som är den riktiga, utan det är din. Om DU upplever att de talar fult till dig och gör dig ledsen så är det din upplevelse av det som avgör om det är mobbning eller inte. Du skriver att du har försökt tala med dem men att de inte förstår. Det är möjligt att de själva ser det som "harmlösa skämt" - men det betyder INTE att det är okej.
Det första du kanske behöver fundera på är om du vill fortsätta umgås med människor som får dig att må dåligt. Det är förstås aldrig okej att slå någon, vilket du nog vet om. Men det säger också ganska mycket att du upplever att det inte finns någonting annat du kan göra i den situationen.
Det är bara du själv som kan avgöra hur du vill handskas med situationen. Jag tycker att det är bra att vara ärlig, och att på nytt berätta för dem att deras sätt att behandla dig inte är okej, och att du inte vill umgås med dem om de behandlar dig så. Och om de ändå fortsätter så kanske det bästa skulle vara om du helt enkelt gick iväg. Om det på riktigt är så att de inte förstår eller är medvetna om att de gör dig illa.
Finns det någon trygg vuxen i din omgivning som du kan tala med och berätta för? T.ex. en lärare, kurator, hälsovårdare eller dina föräldrar? Jag önskar att du inte skulle bli ensam med dina tankar utan att det finns någon du kan tala med. Bara för att det är så här just nu betyder inte att det alltid kommer att vara det, och du förtjänar att ha vänner som behandlar dig väl. Om det finns någon vuxen i din omgivning som du kan tala med så kanske ni tillsammans kan fundera över vad som kan göras åt saken.
Många kramar,
Tessi