Socialitet
24.03.2022
Hej! Jag har under hela mitt liv varit väldigt ensam av mig, i lågstadiet gick jag i en skola på 15elever och hade 1vän. Jag trivdes så himla bra själv och hade aldrig behov att vara med någon annan.
Nu då jag har börjat högstadiet har det blivit lite annorlunda, jag vill jätte gjärna vara själv. Men jag vill ändo ha kompisar för annars är jag utanför, men jag vill ändå vara utanför för jag trivs bäst själv men ändo så behöver jag någon. Jag har en pojkvän som jag älskar mest av allt men, jag orkar seriöst inte träffa han eller någon. Ja orkar liksom bare int, de e int kul att umgås. Jag har alltid så dåliga ursäkter för att slippa ses med någon eller min pojkvän. Min pojkvän behöver mig och han säger att utan mig skulle han inte orka, ja vill va me honom men ja orkar inte. Hej

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.03.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Först så vill jag säga att det är helt naturligt att vi alla har olika sociala behov – vissa vill vara JÄTTEmycket med folk, andra tycker bäst om att vara mestadels av tiden för sig själva, och sen har vi ju förstås alla dem som är någonstans mitt emellan. Detta kallas att man är olika extrovert och introvert. Ingen av dem är ”fel” sätt att vara, utan alla behövs. De två olika typerna kompletterar varandra.
Det är väldigt bra att du känt ända sedan du var barn att du är trygg i ditt eget sällskap, och att du trivs så. Det låter skönt. Men jag kan förstå att du ändå känner den sociala pressen utifrån att du skulle vilja vara med. Och människan är ju också i grunden ett socialt djur som behöver andra, även om vi behöver prata med andra människor olika mycket. Det jag skulle vilja att du frågade dig själv är ifall du känner en press på att du skulle borde ”prestera” på något visst sätt när du är ute och är social? För det är ju helt okej också att du bara är med, du behöver nödvändigtvis inte alltid säga så mycket ifall du inte har lust att vara social på det viset.
Du kan fundera på hur mycket social tid som du klarar av att ha innan det blir för mycket. Du får ju just nu också en hel del social tid medan du är i skolan. Hur mycket tid utanför skolan skulle du vilja sätta på att vara med en vän exempelvis? Du kan ju experimentera lite med det. Fundera också på om det finns vissa aktiviteter som inte ”tömmer” dig lika mycket socialt, exempelvis att se på en film tillsammans med någon eller nåt sånt ”lugnt”? Du kan också fundera om det för dig funkar bättre att prata med folk online, och inte träffa dem fysiskt lika ofta.
Det fint att du har en pojkvän som du tycker mycket om <3 Jag kan förstå om slitningen där blir jobbig för dig (och för honom), att du å ena sidan kanske nog vill vara nära, men inte orkar. Det skulle vara bra om du kunde prata om din sociala ork med honom så han vet att det inte är något som han gör fel, utan att du som person behöver mycket egentid. Du kan också fundera på hur det brukar kännas när du väl ÄR med honom, för ibland kan det kännas som att man inte orkar före, men sen när man väl är med personen så känns det riktigt bra.
Men en grej som inte framkommer i din fråga, men som jag undrar över när jag svarar, är hur du själv överlag mår? Obs, jag säger absolut inte att man skulle nödvändigtvis må dåligt bara för att man inte vill vara bland så mycket folk (som sagt, det är naturligt att vara introvert), men jag funderar på att du på flera ställen skriver att du ”inte orkar”, så jag hoppas bara att du nog orkar med andra saker, så det inte är det att du mår dåligt och är ofta trött..? För i så fall kan det vara värt att börja fundera på hur du ska må bättre, och då kan det faktiskt hjälpa att man pratar om det med någon, eller så behöver man sova lite mera och få i sig bättre näring.
Det är dock helt okej att man inte alltid orkar vara med folk, så det här med mående var mest en ”extragrej” som jag ville lägga till för säkerhets skull :)
Ha det bra!
Kram, Kix