:( akillessena
11.11.2013
Hej jag är den som tränar, som skrev hit frågor hur man ska bli bättre på orientering osv:D
tycker själv att de börjar gå mycket bättre nu, har tränat varierande beroende på hur man hinner. men otminstone varje onsdag har jag sprungit intervaller, och farit på lenkki på lenkki själv. Nu har jag ett problem :(((( har typ nå fel i akillessenan, eller där. alltså när jag springer spänner det där, tycker inte de tar precis sjukt men det spänner o påminner lite kanske om mjölksyra eller vet int, nån spänning XD
Ja sa de ti mamma.. o hon sa att de e typ nå fel o att om de int blir bättre kan ja int springa alls? eller ta typ paus 1 år. Jaha, då e mitt liv sabbat-.-
kan de typ bli inflomerat ? hur ska man gö så de blir bra? villl INTE ta typ paus 1 år. dit far nästa säsong.. ja som sku träna -.- mamma sa att vi sku köpa nya skor, o att ja sku tänja + att jag e förkylnd nu så ja tränar endå int på 1 vecka typ.
nåt mer man kan göra ?
som ja sa så vill jag absolut inte ta typ 1 års paus.. :((
bara massa elände me tränas...
åååååååh....
oroar mig mest fö dehe nu....
de känns som att min nästa säsong hänger på dehe :(
helppppp :((((((( .

Ungdomsinformatören Lena svarar
18.11.2013
Hej .!
Vad bra om du märker att det börjat gå bättre, tummen upp för det! :) Det är alltid tråkigt med skador, både lindrigare och värre, men de är en del av träning och sporter, tyvärr. Nu har det ju gått en vecka och du kanske inte har hållit på med så mycket träning som vanligt - hur känns akillessenan nu? Är den alls bättre? Ofta är det just vila som hjälper till muskelspänningar, men nu menar vi inte mera än några dagar. Det är sant att man kan få en inflammation i akillessenan om man inte tar i beaktan smärtor. Så om akillessenan gör riktigt ont när du tränar, ska du ta det lite försiktigare en tid framåt. Undvik också sådana träningar där smärtan är värst. Men du behöver absolut inte vara otränat i ett år, så lugn.
Pratade om ditt fall med en fysioterapeut och hon tyckte att det nog låter som om du skulle ha väldigt spända vader. Hennes första råd är att du ska försöka stretcha både vaden och akillessenan. Du kan också försiktigt försöka massera akillessenan och "tänja" på den genom att föra fingrarna på båda sidorna av senan och röra på den lätt från sida till sida. Om det inte lättar med stretchning, kan det också vara bra om du gick till massören så han/hon kunde lätta till spänningen i dina vader.
På tal om skorna du tränar med - kan det hända att spänningen/smärtorna kunde vara pga dem? Har du bytt skor eller har du riktigt gamla så att stötdämparna inte fungerar längre? Det är viktigt att man inte tränar med/använder för platta skor - de kan orsaka olika problem för foten. Det kan vara en bra idé att köpa nya skor som din mamma föreslog, se till att ha försäljarna att hjälpa till att välja rätt slags skor för dina fötter.
Om spänningen övergår till smärta kan du försöka ta en burana-kur tex under fem dagar och också ha ispåse på akillessenan. Om smärtan inte lättar då ska du kontakta en läkare eller en fysioterapeut för vidare undersökningar. Men det här bara ifall spänningen övergår till ordentlig smärta som inte är övergående. Prova med allt det andra först, det blir nog bättre tror vi!
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Lena