BEROENDE AV MIN KLOCKA
15.07.2018
VET ATT DETTA LÅTER HELT SJUKT MEN JAG HAR FÅTT EN KLOCKA SOM RÄKNAR STEG OCH JAG ÄR HELT BEROENDE AV DEN. VARJE DAG SÅ MÅSTE JAG FÅ MINST 30 000 STEG ANNARS FÅR JAG NÄSTAN PANIK OCH TROR ATT JAG SKALL BLI TJOCK OCH SJUK. VAD SKALL JAG GÖRA? DET GÅR INTE ATT SLUTA!!! SANDRA

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.07.2018
Hej!
Det rekommenderas att gå 10 000 steg per dag, de är ca 6 km. Med nutides klockor/andra teknikprylar som mäter allt (t.ex. stegräknare och räknar i procent hur mycket du har rört på dig), så tror jag det är många som låser sig fast vid klockan. Det är en klocka och den kan inte med all säkerhet ge de rätta stegantalet, de vill säga om den visar att du gått 9 500 steg så kan det mycket bra hända att den rätta siffran borde vara 10 500.
Klockan kan inte veta hur din kropp och hur du mår. Det är endast du som vet de. Om du rört på dig mycket varje dag i flera dagar, så kunde det vara bra för din kropp med en dag där du vilar. Kroppen behöver återhämta sig också. Om du rör på dig jätte mycket varje dag och inte vilar, så kan de hända att de gör mer skada än nytta.
Så som jag sa så är rekommendationen 10 000 steg per dag, så du behöver absolut inte ta 30 000 steg varje dag. Stressa inte över att du måste ta dem! Om du tycker att din klocka styr ditt liv, ta bort den någon dag som t.ex. ha den bara varannan dag eller så har du klockan mån-fre och tar bort den till helgen.
Kram, Ida